Op deze manieren kun je pijnlijke knieën versterken en ontlasten

Hoe maak je het dagelijks leven makkelijker als je last hebt van zere knieën?

Alledaagse, simpele dingen kunnen heel vervelend worden wanneer je last hebt van een pijnlijke knie. Even heen en weer naar de supermarkt, snel de trap oplopen, iets oprapen: voor 600.000 mensen in Nederland is dat niet zo gewoon. Zij hebben namelijk last van een versleten knie. Met behulp van deze gewoontes kun je de pijnlijke knieën zoveel mogelijk ontlasten.

Herstel van de knieën

Knieklachten door versleten knieën of andere aandoeningen zijn erg vervelend. Het kan je erg beperken in je dagelijkse gang van zaken. Om je knie zo snel mogelijk te laten herstellen, is het belangrijk om voldoende beweging af te wisselen met perioden van rust. Je mag de knie zeker niet overbelasten. Daarom is het verstandig om met een pijnlijke knie bewegingen zoals traplopen zoveel mogelijk te vermijden. Dergelijke bewegingen kosten de enkels en de knieën namelijk veel energie.

Knie rust geven

De knie in beweging houden, maar niet overbelasten is dus belangrijk voor herstel. Maar ook met een knieaandoening moet je soms naar boven – niet iedereen woont helemaal gelijkvloers. Wanneer je revalideert van een operatie of lijdt aan een tijdelijke knieaandoening, dan kun je overwegen om een traplift te huren. Denk je de traplift voor een langere tijd nodig te hebben? Dan is het voordeliger om een traplift te kopen.

Mogelijke vergoeding

Een te grote investering? In sommige gevallen worden de kosten van een traplift gewoon vergoed. De prijs van een traplift is altijd afhankelijk van de trapsituatie. Denk aan de lengte, de vorm, de hellingshoek en van de ruimte boven- en onderaan de trap. Als je een traplift nodig hebt om veilig thuis te kunnen wonen, kan jouw gemeente de traplift vergoeden. Daarvoor moet je een Wmo-vergoeding aanvragen bij de gemeente. Een medewerker van de gemeente komt bij jou thuis langs. In een keukentafelgesprek wordt gekeken of de traplift noodzakelijk is.

Knie versterken

Een andere manier om kniepijn te verminderen is door de spieren in jouw knie sterker te maken. Dat is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Een pijnlijke knie is vaak overbelast. Dit kan bijvoorbeeld komen door overgewicht, het maken van een verkeerde beweging, te veel sporten of te zwaar werk verrichten. Door rustig aan knieoefeningen uit te voeren, bouw je de spierkracht in de knie op zonder dat je te veel vraagt van het gewricht. Wat de juiste oefening voor jouw knie(aandoening) is, kun je het beste overleggen met een fysiotherapeut of huisarts. Die kan je ook vertellen hoe vaak je de oefeningen moet herhalen.

Aanpassen van alledaagse gewoonten

We noemden het al: naast beweging is ook rust belangrijk voor de knie. Terwijl jouw knie nog herstellende is, heb jij toch boodschappen nodig en gaat het dagelijks leven door. Je kunt veel van je gewoonten gedeeltelijk aanpassen. Wissel het ‘normale’ boodschappen doen bijvoorbeeld af met het online bestellen van flessen drinken en andere zware producten. Voor de kleine dingen kun je prima nog naar de supermarkt wandelen, want dat is goede beweging voor je knie. Moet je voor je werk veel staan of lopen en kun je dat niet veranderen? De kans is dan groot dat je je knie overbelast. Een kniebrace is een goede oplossing om je knie te ondersteunen tijdens jouw werkdagen.

Lees ook: Knakkende knieën? Dit betekent het en zo los je het op

Beeld: Pexels