Rug stretchen: met deze huishoudelijke tools gaat dat heel makkelijk

Het stretchen van je rug is nog nooit zo makkelijk geweest

Niets is fijner dan een goede stretch. Even alle spieren los krijgen en je zit meteen veel fijner op de bank. Gelukkig hoef je niet naar een chiropractor of sportschool te gaan om je rug te stretchen. Thuis heb je namelijk ook een hoop handige dingen waarmee je dit op ieder moment van de dag kunt doen. Ideaal!

Het stretchen van je rug

Het is heel goed voor je lichaam om te stretchen. Volgens chiropractor Orlando Capiro zorgt stretchen voor een “betere flexibiliteit en dit kan helpen om eventuele pijnproblemen op te lossen”. Het is dus verstandig om dit regelmatig te doen. Met deze alledaagse dingen heb jij de spieren van je rug zo weer los zitten!

1. Met een handdoek

Een handdoek is handig om je gezicht mee af te drogen na het sporten, maar heeft ook andere voordelen. Rol het bijvoorbeeld op en je hebt een klein kussentje. Deze kan je helpen om je nek, schouder of benen te ontlasten bij het rekken. Ook helpt een opgerolde handdoek in je rug bij het ontspannen van je spieren. Dit doe je als volgt: wikkel een touw om een opgerolde handdoek zodat deze goed vastzit. Ga vervolgens op een harde ondergrond liggen en plaats de gerolde handdoek onder je rug (ter hoogte van je navel). Leg je benen evenwijdig aan je heupen en draai je tenen naar elkaar toe. Je voeten vormen nu een driehoek. Strek vervolgens je armen uit met de palmen tegen de grond. Houd deze positie vijf minuten vast. Dit filmpje laat je zien hoe het moet.

2. Met een bezem

Een bezem? Jazeker, dit lange ding gaat jou helpen om alles uit je stretch te halen. Hoe je dit doet: houd de bezem met beide handen vast en til hem boven je hoofd. Hou dit een paar minuten vol en laat vervolgens je handen weer naar beneden zakken. Hierdoor komen je schouders boven je hoofd, wat zorgt voor een betere stretch. Je kunt het ook achter je rug doen, wanneer je last hebt van een pijnlijke onderrug.

3. Met een stoel

Merk je dat je rug flink stijf is? Ga dan op het puntje van je stoel zitten met je benen in een hoek van negentig graden. Strek je armen achter je rug en strengel je vingers in elkaar. Leg je handen vervolgens op de rugleuning. Voor wie dit te hoog is: je kunt ook de armleuningen gebruiken. Probeer je borst goed naar voren te houden en leun naar voren. Doe deze oefening tien tot vijftien keer. Het helpt goed bij pijnlijke rugspieren of verkrampte schouders.

Lees ook: Kun je deze positie 30 seconden volhouden? Dit onthult het over je lichaam

Bron: Well + GoodJan Magazine, DeMorgen | Beeld: Pexels