Slaapexpert onthult na welk tijdstip je geen cafeïne meer moet drinken

En het is verrassend vroeg

Koffiedrinkers beginnen vaak in de ochtend al aan hun eerste bakkie pleur en gedurende de dag komen er verscheidene kopjes bij. Of het je slaap verstoort? Menig koffiedrinker vermoedt dat hij of zij wel weet wanneer het laatste bakkie gedronken moet worden. Een slaapexpert buigt zich over de kwestie en zijn oordeel is niet het oordeel waar we op hoopten.

Wil je de optimale omstandigheden voor een goede nachtrust creëren? Dan moet je waarschijnlijk al veel eerder stoppen met je cafeïne-inname dan je dacht.

Voor het slapengaan

Professor Jason Ellis vertelt aan Women and Home na welk tijdstip je beter geen cafeïne meer kunt drinken. En die meneer Ellis, die kan het weten. Hij is niet alleen professor in de psychologie, maar is ook nog eens de directeur aan Northumbria Centre for Sleep Research. Hoe zijn oordeel luidt? Drink acht uur voor het slapengaan geen cafeïnehoudende dranken meer.

Nachtrust

Acht uur voor het slapengaan geen cafeïne meer drinken klinkt extreem, maar Ellis brengt zelf nog wel wat nuance aan zijn uitspraak aan. “Hoewel er aanzienlijke individuele verschillen zijn in hoe cafeïne ons beïnvloedt, moet je jezelf voldoende tijd geven tussen je laatste cafeïne-inname en je slaaptijd.” Zo zorg je er volgens Ellis voor dat de cafeïne je vermogen om in slaap te vallen niet belemmert.

Lees ook: Peperdure villa te koop met zeer ‘bijzondere’ slaapkamers

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Woman and Home | Beeld: Unsplash