Vijf sporten die je het beste kunt doen bij gewrichtspijn

Deze sporten helpen je om je gewrichten en spieren soepel te houden

Wie last heeft van gewrichtsklachten weet dat het belangrijk is om zoveel mogelijk te blijven bewegen. Alleen is het soms verdraaid lastig om een goede sport te vinden die de pijn niet verergert. Gelukkig kun je met deze vijf sporten toch bewegen zonder je spieren en gewrichten te veel te belasten. Sterker nog: deze sporten dragen er juist aan bij om je spieren en gewrichten soepel en sterk te houden.

Mensen met gewrichtspijn hebben baat bij de volgende sporten.

Opbouwen

Bij gewrichtspijn kan het best lastig zijn om jezelf ertoe aan te zetten om te sporten. Zo lang je maar rustig begint en het rustig aandoet kan het geen kwaad om te bewegen, ook niet als een ontstoken gewricht dik, warm of rood is, aldus Thuisarts.nl. Het is verstandig om het sporten langzaam op te bouwen. Begin eens met tien minuten per dag en bouw langzaam op tot je de sport 30 minuten kunt volhouden.

Bewegen

Mocht je gewrichtspijn verergeren tijdens of na het sporten, probeer het dan tijdelijk wat rustiger aan te doen. Gaat het weer wat beter? Dan kun je langzaam aan proberen wat meer te bewegen. Bij het kiezen van de juiste sport is het belangrijk dat je gaat voor een sport waarbij je je gewrichten regelmatig belast. De sporten die je het beste kunt doen zijn: fietsen, zwemmen, wandelen, yoga of eventjes op de crosstrainer bewegen.

Lees ook: Knakkende knieën? Dit betekent het en zo los je het op

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Thuisarts, Margriet | Beeld: Pexels