Sportiever worden? Met deze 7 tips houd je het vol!

Zo verander je van een sporthater in een fitnessfanaat

De fitgirls onder ons beschouwen sporten als een grote hobby en voor hen is het onderdeel geworden van hun levensstijl. Voor anderen daarentegen is er niets ontspannends aan en voelt het meer een ‘moetje’. Val jij in deze tweede categorie en zie je elke keer weer op tegen die spinningles of dat rondje hardlopen? Wanneer het je maar niet lukt om regelmatig te sporten, maar je wél sportiever en actiever wilt worden, heb je wellicht iets aan deze 7 tips.

Deze keer lukt het je écht om het sporten vol te houden!

1. Begin altijd op maandag

Het grootste probleem bij het beginnen met sporten is vaak uitstelgedrag. Begin daarom altijd op maandag, daarmee zet je ook gelijk de toon voor de rest van de week en maak je minder snel excuses om niet te gaan.

2. Sport samen

Zoek een sportmaatje! Het zal je training niet alleen een stuk leuker maken, maar je zult ook veel minder snel afzeggen als je met iemand hebt afgesproken. Een goede stok achter de deur, dus! Vind je het lastig om sporten met je gezin te combineren? Sport dan samen met je kinderen! Heb je gelijk wat quality time samen.

3. Varieer

Vrijwel niemand wordt er blij van om vier keer per week vijf kilometer af te leggen op de loopband. Sa-haai! Varieer daarom in je trainingen. Kies bijvoorbeeld de ene keer voor dat lesje bodypump en de andere keer voor baantjes trekken in het zwembad. Wissel ook binnen en buiten sporten af. Zo houd je het voor jezelf leuk en haak je minder snel af.

4. Sport in de regen

Huh, sporten in de regen? Ja, je leest het goed! Het klinkt misschien niet heel aantrekkelijk, maar je krijgt er een enorme energie-boost van! De regen maakt de omgeving koeler, waardoor je lichaam ook makkelijker afkoelt. Hierdoor houd je meer energie over om langer en harder te trainen. Voortaan gebruik je die plensbui niet meer als excuus om onder het sporten uit te komen. Enne, hoeveel lekkerder is die warme douche na afloop!

5. Luister naar podcasts of luisterboeken

Leid jezelf tijdens het sporten eens af, door bijvoorbeeld podcasts of luisterboeken te luisteren. Zo ben je een stuk minder bezig met hoeveel herhalingen je nog moet of hoeveel kilometer je nog moet afleggen. Sporten is op deze manier veel leuker en ontspannender! Investeer eventueel eens in een draadloze koptelefoon.

6. Leg je sportkleding klaar

Zorg dat je sportkleding altijd klaarligt. Hang het desnoods in een tas bij de deur. Zo kun je direct beginnen met je workout.

7. Zorg voor voldoende eten

Niets is zo vervelend als een knorrende maag tijdens het sporten. Zorg daarom voor voldoende energie door een banaan of mueslibol mee te nemen als pre-workout snack.

Lees ook: Getroffen door een flinke kuitblessure? Zo kom je er zo snel mogelijk vanaf

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Jan Magazine | Beeld: Pexels