Steeds vaker ernstig letsel door fietsongelukken

fietsongelukken

Elektrische fietsen zorgden voor een grotere kans op ernstig letsel

Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakt bij een ongeluk is over de afgelopen jaren flink gestegen. Dit concludeert de organisatie VeiligheidNL na onderzoek. Bovendien zijn er duidelijke verschillen in de cijfers te zien over ongelukken waar e-bikes en/of ouderen bij  betrokken zijn.

Ernstig gewond

De afgelopen tien jaar is het aantal fietsers dat bij een ongeluk ernstig gewond raakt met 29% toegenomen, deelt VeiligheidNL vandaag. Vooral fietsers van 55 jaar of ouder komen vaak niet zonder kleerscheuren bij verkeersongelukken weg. Zo waren zij in 2021 goed voor een derde van het totaal aantal verkeersslachtoffers. Van de bijna vijftigduizend fietsslachtoffers die spoedeisende hulp nodig hadden in 2021, had ruim twee derde te maken met botbreuken. Bij maar liefst een kwart was er sprake van hersenletsel.

Volgens VeiligheidNL was in 44% van de ongelukken het ‘eigen gedrag’ aan te wijzen als oorzaak van een ongeluk. Bij 32% speelde de ’toestand van de weg’ ook een rol.

E-bikes

Ook concludeert VeiligheidNL dat er een duidelijk stijgende trend te zien is bij ongelukken waar elektrische fietsen of e-bikes bij betrokken zijn. De groep 12-17-jarigen die op een e-bike reed, kreeg steeds meer te maken met ernstig letsel. Het aantal slachtoffers steeg van 4 procent in 2016, naar 22 procent over 2021. Ook legt VeiligheidNL uit dat een e-bike zorgt voor een verhoogd risico op ernstige verwondingen bij een verkeersongeluk.

Directeur Martijntje Bakker van VeiligheidNL legt uit dat meer onderzoek nodig is: “Elektrische fietsen worden steeds normaler in het verkeer, voor jong en oud. Verdiepend onderzoek zal moeten uitwijzen hoeveel groter dat verhoogde risico is en moeten duiden welke oorzaken hier ten grondslag aan liggen.”

Eenzijdig

Ook opvallend is dat een goed deel van de stijging over de afgelopen tien jaar te wijten is aan ‘enkelvoudige’ ongelukken. Dat betekent dat alleen het slachtoffer zelf bij het ongeluk betrokken was, en er geen sprake was van bijvoorbeeld een aanrijding of botsing. Dit soort ongelukken steeg met 26%. Onder fietsers in de categorie 55-plus is dit percentage nog hoger. Daar zijn enkelvoudige ongelukken met maar liefst 42% gestegen.

Lees ook: Teut op de fiets? Na zoveel glazen alcohol riskeer je al een boete

Bron: NOS, VeiligheidNL | Beeld: Unsplash