Stress verminderen: deze 5 sporten gaan je helpen

Niet elke sport zorgt voor een stressverlagend gevoel! 

We vliegen tegenwoordig van hot naar her, voeden kinderen op, gaan naar ons werk en willen het op sociaal vlak ook nog een beetje naar ons zin hebben. Resultaat: een druk en gestresst gevoel. Ondanks dat sporten ontzettend goed is voor zowel lichaam als geest, betekent dit niet dat elke sport voor iedereen goed werkt. Want voel je na een rondje hardlopen of een pittig lesje body pump alleen maar meer stress? Dan kun je beter kiezen voor een stressverlagende sport. En die sporten zetten wij op een rij!

Van sommige sporten krijg je juist méér stress.

Cortisol

Ik hoor je denken: sporten is toch sporten? Nee, tijdens een stressvolle periode heb je veel van het hormoon cortisol in je bloed. Dit zorgt ervoor dat je scherp en alert blijft in je drukke periode. Wanneer je over een lange periode last heb van veel stress, dan kun je een overschot aan cortisol in je bloed krijgen. Dit zorgt er weer voor dat je je niet goed voelt. Er komen dan vervelende dingen bij zoals slaapproblemen, angstaanvallen, een depressie of een toename van je gewicht.

Beweging

“Een flinke work-out in de sportschool doet wonderen”, is wat veel mensen denken. Echter, het blijkt dat je juist een piek krijgt in je cortisolniveau wanneer je intensief tekeer gaat in de sportschool of je een stuk gerend hebt. Normaal gesproken is dit geen probleem, aangezien je lichaam dit snel weer herstelt. Voor een gestresst persoon geldt dit echter niet.

Alternatieven

De Universiteit van Sydney deed onderzoek en hieruit bleek dat er vijf sporten zijn waardoor het stressniveau in je lichaam juist wél verlaagt. De sporten die volgens de onderzoekers het beste werken zijn yoga, wandelen, pilates, rustig hardlopen of baantjes trekken in het zwembad. Dus voordat je jezelf in het zweet werkt in de sportschool om je stressgevoel te laten verdwijnen, is het slimmer om een van deze 5 sporten te proberen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het voor iedereen hetzelfde werkt, maar het is het proberen waard!

Lees ook: Zweet jij extra als je stress hebt? Dít kun je ertegen doen!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld: Unsplash