Neuroloog deelt zijn drie gouden tips om in slaap te vallen

Veel mensen doen juist het tegenovergestelde van wat je volgens de neuroloog moet doen 

Slapeloze nachten zijn funest voor een uitgerust gevoel in de ochtend. Toch draait iedereen zo af en toe een plafonddienstje. Of daar wat tegen te doen valt? Volgens neuroloog en psycholoog Matt Walker wel. De wereldberoemde slaapdeskundige is gelukkig de beroerdste niet en deelde zijn meest waardevolle tips in een TED Connects Podcast

Blijf niet in bed liggen

Wat doen de meeste mensen als ze niet kunnen slapen, maar al wel onder de wol liggen? Juist, ze blijven in bed liggen. Volgens Walker is dat een van de dingen die je juist niet moet doen. “Je zou ook niet aan tafel blijven zitten en wachten tot je honger krijgt. Dus waarom zou je in bed blijven liggen en wachten tot je moe wordt?” 

Wat je wel kunt doen

Je kunt dus het beste opstaan, maar wat kun je dan het beste doen? Walker adviseert om naar een podcast te luisteren of een boek te lezen. Heb je daar geen zin in? Neem dan een warme douche of een bad. ‘Je kerntemperatuur’, zoals Walker het noemt, neemt af wanneer je onder de warme douche weggaat, waardoor je lichaam slaperiger aanvoelt en de kans groter is dat je de slaap vat. 

Neem geen slaapmutsje

Van alcohol worden sommigen slaperig, maar het is niet de oplossing. “Weersta de behoefte om te drinken”, benadrukt de slaapdeskundige met klem. Alcohol kan voor gebroken nachten zorgen, waardoor je je alleen maar vermoeider voelt. Het beïnvloedt daarnaast ook je REM-slaap, waardoor je de volgende ochtend suf wakker wordt.

Lees ook: 5 geweldige voordelen om met een satijnen kussensloop te slapen

Bron: TED | Beeld: Unsplash