Wil je een paar kilo kwijt? Dit is hoeveel uur slaap je per nacht nodig hebt om af te vallen

Slaap heeft een grote impact op je gewicht

Er bestaat geen standaard recept om af te vallen, maar een gezond eetpatroon en voldoende beweging zijn de belangrijkste ingrediënten. Toch is er nog een belangrijke factor die je gewicht beïnvloedt, namelijk je slaap. Wanneer je niet genoeg slaap krijgt, kan dit je afvalproces flink verstoren. Maar hoeveel uur moet je per nacht slapen om af te vallen? Enkele experts op dit gebied vertellen je het.

Voldoende slaap wordt vaak over het hoofd gezien als het gaat over een kilootje minder op de weegschaal.

Slaap

Voldoende slaap wordt vaak onderschat als het gaat om afvallen. Toch heeft het enorm veel impact op je gewicht. Zo helpt slaap je hormonen als ghreline (hongerhormoon) en leptine (verzadigingshormoon) in balans te houden. Wanneer je te weinig slaapt, neemt je ghrelinegehalte en daarmee je hongergevoel toe en het leptineniveau daalt, waardoor je verzadigingsgevoel in de war raakt.

Vetreserves verbranden

”Tijdens je slaap worden veel hormonen, waaronder het groeihormoon, geproduceerd”, vertelt slaapexpert Rizwana Sultana. De aanmaak van dit groeihormoon is niet alleen belangrijk voor de groei en het herstel van weefsels en cellen, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam energie uit vetreserves kan verbranden.

Hoeveel slaap

Maar hoeveel slaap heb je per nacht nu precies nodig om gewicht te verliezen? Dat is zeven à negen uur, volgens Sultana. ”Slaap je minder, dan raken je hormonen uit balans en geef je veel sneller toe aan die vette pizza of reep chocolade dan wanneer je je dag wel uitgerust begint.” Uit onderzoek blijkt zelfs dat je gemiddeld 385 calorieën meer eet op de dag nadat je weinig geslapen hebt! Bovendien is de motivatie om te sporten vaak ver te zoeken wanneer je niet goed uitgerust bent.

Verwarming

Wil je je metabolisme een extra boost geven? Zet de verwarming op je slaapkamer dan een graadje lager. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slapen in een kamer waarin de temperatuur tussen de 15,5 °C en 19,4 °C ligt, ervoor zorgt dat je maar liefst 7 procent meer calorieën verbrandt dan in een warme slaapkamer. Dat lijkt misschien niet veel, maar op jaarbasis komt dat neer op meer dan 12.000 extra verbrande calorieën!

Lees ook: Beïnvloedt ons uiterlijk onze persoonlijkheid? Dit zegt de wetenschap

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: HLN | Beeld: Unsplash