6x voedsel dat hoog in probiotica is

Mensen met darmklachten kunnen er veel baat bij hebben

Als iets nooit uitkomt, dan zijn het wel darmklachten. Je kunt proberen om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden om zo de klachten een beetje in te dammen. Maar wist je dat je bepaalde voedingsmiddelen juist niet moet laten staan als je last hebt van darmproblemen? Het zijn uiteenlopende waren, maar een ding hebben ze gemeen: ze bevatten allen probiotica. 

Wat zijn probiotica?

Even een kort opfrislesje, want waarom zijn probiotica zo belangrijk? In probiotica zit een grote hoeveelheid melkzuurbacteriën en die kunnen een positieve invloed hebben op een verstoorde darmflora (alle bacteriën die in de darmen leven). Zo blijkt dat het kan helpen bij darmklachten zoals diarree of obstipatie. Echter lijken alleen mensen met darmklachten een gezondheidsvoordeel te merken bij de consumptie van probiotica. Vooralsnog lijkt het niets te doen voor mensen die geen darmklachten hebben.

Voldoende van eten

Via de maag komen de bacteriën in de darmen terecht. Je moet er alleen wel veel van eten, want de bacteriën worden in de maag vaak al gedood door het maagzuur of in de dunne darm door het gal. Bij de meeste apotheken en drogisterijen kun je capsules met probiotica kopen, maar er zijn ook veel voedingsmiddelen die veel probiotica bevatten. Het gaat om de volgende gefermenteerde voedingsmiddelen:

Tempeh

Onder vegetariërs en veganisten is tempeh al erg geliefd, want het is makkelijk te gebruiken als vleesvervanger. Het kan marinades goed opnemen en heeft een chewy textuur.

Miso

Een heerlijke smaakmaker voor soepen en Aziatische gerechten is miso. Ook kun je het lekker eten bij vis of gebruiken voor vleesmarinades. Je vindt misopasta tegenwoordig ook bij de grotere supermarkten. 

Yoghurt

Het meest bekende voedingsmiddel met probiotica is toch wel yoghurt. Voor mensen met lichte lactose-intolerantie is yoghurt een beter voedingsmiddel dan melk, want in yoghurt zit minder lactose.

Kefir

Aan kefir worden speciale kefirkorrels toegevoegd en deze zijn rijk aan bacteriën en gisten. Dit drankje stimuleert daarnaast ook nog eens de vertering van lactose.

Karnemelk

Nog een melkdrankje dat rijk is aan probiotica: karnemelk. Doordat er aan melk bepaalde bacteriën worden toegevoegd, is het gefermenteerde drankje dikker dan melk. Tip: je kunt hier ook heerlijke pannenkoeken mee maken.

Kaas

Deze is vast geen straf voor de kaasliefhebbers: ook kazen kunnen probiotica bevatten. Het gaat echter alleen om kazen die zijn gemaakt met ongepasteuriseerde melk. Denk hierbij aan oude kazen als Parmezaanse kaas of cottage cheese.

Lees ook: Deze 6 soorten buikpijn moet je nooit negeren

Bron: All Recipes | Beeld: Unsplash