Wil je minder gaan snoepen? Dít psychologische trucje schijnt echt te werken!

Minder snoepen? Dít is de truc!

Gelukkig is het badpakken- en bikiniseizoen weer voorbij. We hoeven onze buik niet meer 24 uur per dag in te houden en kunnen ons binnenkort alweer in een lekker wijd vest hullen. Maar om nu meteen maar weer met de hand permanent in de snoeppot te gaan zitten, dat is nu ook weer niet helemaal de bedoeling. Maar het is zo lekker… Hoe zorg je er nu voor dat je je snoepdrang een beetje onder controle houdt? 

Hersluitbare verpakking
Onderzoekers van de Universiteit van Gent zijn er achtergekomen dat hersluitbare verpakkingen dé oplossing zijn voor een graaiende snackhand. We laten snoep namelijk langer staan als het zakje weer dichtkan! De vakgroep marketing van de Universiteit kwam erachter dat het steeds opnieuw openen van een zakje (bijvoorbeeld snoep) ons bewuster laat eten.

Psychologische drempel
Het onderzoek werd gedaan onder een groep studenten die uitgenodigd werd voor een filmvoorstelling. Ze kregen alleen een zakje snoep en een flesje water, de helft kreeg in een hersluitbare verpakking en de andere helft een ‘normale’. De studenten wisten dit niet van elkaar. Wat bleek?  Naderhand zat in de hersluitbare verpakkingen nog veel meer snoep dan in de normale verpakkingen. Het experiment werd bij de mensen thuis herhaald: het effect was hetzelfde! Het is volgens professor Anneleen van Kerckhove een ‘psychologische drempel’ die ons telkens weer doet nadenken. Handig!

Dit bericht bewaren? Pin hem op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld ter illustratie