Zóveel stappen moet je dagelijks zetten voor grote voordelen voor je gezondheid

Wandelen

Tijd om wat meer te wandelen

Dat voldoende stappen zetten goed is voor de gezondheid, wisten we eigenlijk al wel. Maar wat zijn nou de precieze voordelen en hoeveel stappen moet je op één dag zetten? Wij vertellen het je!

Onderzoek

In de British Journal of Sports Medicine is onlangs een onderzoek gepubliceerd naar de hoeveelheid stappen die je moet zetten en de voordelen daarvan voor je gezondheid. Het onderzoek bestond uit 72.174 mensen die zeven dagen lang bewegingstrackers droegen. Hiermee werd de tijd dat ze zittend en bewegend doorbrachten bijgehouden. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 61 jaar en ze brachten gemiddeld 10,6 uur per dag zittend door.

Gezondheidsvoordelen

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de personen die dagelijks tussen de 9.000 en 10.500 stappen liepen, een lager sterfterisico hadden van 39 procent. Ook verminderde het risico op hart- en vaatziekten met 21 procent. Maar 50 procent van deze voordelen kwamen voort uit mensen die dagelijks tussen de 4.000 en 4.500 stappen zetten.

Je zou dus denken dat het inderdaad belangrijk is om voldoende stappen op een dag te zetten. Maar, maak je geen zorgen als je dit aantal stappen niet dagelijks bereikt. Er werd namelijk zelfs al een lager risico op sterfte en hart- en vaatziekten gezien bij personen die elke dag minstens 2.200 stappen lopen.

Hoe zet je meer stappen?

Natuurlijk is het goed om toch iedere dag lekker veel stappen te zetten, maar soms kan het een flinke uitdaging te zijn om minimaal 9.000 stappen te behalen. Gelukkig zijn er volgens de onderzoekers veel manieren om elke dag een beetje meer te lopen. Zo kun je volgens Dr. Tamanna Singh, mededirecteur van het sportcardiologiecentrum van Cleveland Clinic, je wandeling leuker maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op zoek te gaan naar de leukste wandelpaden of te lopen door jouw favoriete deel van de stad. Ook kan je naar een interessante podcast of audioboek gaan luisteren tijdens het wandelen of gaan wandelen met een vriend, familielid of buur.

Soms lukt het ook niet altijd om naar buiten te gaan, maar gelukkig kun je een aantal tactieken gebruiken om binnenshuis ook meer stappen te zetten. Loop bijvoorbeeld door je huis tijdens het bellen of zet een podcast op en maak een wandeling door je eigen woning. Ook de trap kun je gebruiken om uithoudingsvermogen op te bouwen. Het aanschaffen van een loopband kost wat meer, maar ook daarmee kan je je dagelijkse aantal stappen verhogen.

Lees ook: Uit onderzoek blijkt: Nederland op de 6de plek van gelukkigste landen

Bron: Margriet | Beeld: Pexels

Array