Met deze simpele voetentruc val je veel sneller in slaap!


Met deze truc val je sneller in slaap

Heb jij vaak moeite met in slaap vallen? Lig je te woelen en te draaien en gooi je de dekens weer van je af omdat het gewoonweg te warm is? Het kan flink vervelend zijn als je niet snel in slaap valt, want hierdoor heb je niet alleen een kortere, maar ook een slechtere nachtrust. Gelukkig zorgt dit trucje ervoor dat je veel sneller in slaap valt.

Het is zo simpel.

Temperatuur

Als je in slaap wil vallen, is het noodzakelijk dat je lichaamstemperatuur daalt. Helaas kan dit nogal lastig zijn als het buiten boven de 25 graden is! Normaliter koelt je lichaam uit zichzelf af als je gaat slapen. Je hartslag gaat omlaag, waardoor de temperatuur van je lichaam daalt. In je diepste slaap is je lichaamstemperatuur het laagst. Maar ja, als het erg warm is in je slaapkamer dan is het natuurlijk lastig om deze temperatuur te bereiken.

Hitte

Het ideale scenario om te slapen is een slaapkamertemperatuur van 16 tot 18 graden. Wetenschappers raden dan ook aan om ten aller tijde een raam open te zetten voor frisse lucht en om af te koelen (tenzij het vriest, natuurlijk). Helaas lukt het met heel warm weer niet om de slaapkamer zo koud te krijgen, want als het buiten boven de 20 graden is dan wordt het echt niet kouder. Daarom raden kenners aan om te slapen met laagjes van lakens in plaats van een dekbed, zodat je iets af kunt gooien als je het warm hebt en over je heen kunt trekken als het koud is.

Slaapproblemen

Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat 20 procent van de Nederlanders kampt met slaapproblemen. Hieronder valt dat zij de slaap niet kunnen vatten of juist erg vroeg wakker worden. Vrouwen hebben er nog meer last van dan mannen en hoe ouder je wordt, hoe erger de problemen worden. Van de 20 procent mensen die slaapproblemen ervaart, geeft 57 procent aan dat ze hierdoor belemmerd worden in het dagelijks leven.

Lees verder op de volgende pagina om te leren hoe je sneller in slaap kunt vallen.


Pagina 1/2