In 8 stappen starten met je modemerk

modemerk

Wij leiden je stap voor stap door het proces!

Hoewel het starten van een modemerk zeker een uitdaging is, heb je vandaag de dag meer kans van slagen dan ooit tevoren. Zo kun je tegenwoordig eenvoudig je eigen webwinkel beginnen en via online marketing aan je eerste klanten komen. Maar hoe start je nu precies een eigen modemerk? In dit artikel gaan we het er uitgebreid over hebben!

Stap 1. Identificeer een behoefte in de markt

Een succesvolle kledinglijn of bekend modemerk ontstaat niet enkel doordat de oprichtende mode-ontwerper(st)er zomaar wat bedenkt. Doorgaans voorziet deze in de behoefte van de markt. Stel jezelf dus de vraag of jij denkt dat bepaalde kledingstijlen uit het verleden terug zullen keren en waar nu een gemis aan is. Ook kun je je gaan richten op een bepaald type kleding zoals werkkleding.

Stap 2. Een business plan opstellen

Wanneer je eenmaal een kledingsoort bedacht hebt die je wilt gaan ontwerpen en verkopen, is het tijd om een businessplan samen te gaan stellen. Zeker als je wilt dat andere winkels op een gegeven moment de door jouw ontworpen kledingstukken gaan verkopen, zal je met een goed businessplan moeten komen.

Stap 3. Bepaal je doelgroep

Hoewel deze stap een beetje op de eerste stap lijkt, verschilt deze toch een beetje. Naast enkel bepalen wat voor soort kledingstukken je wilt gaan ontwerpen en verkopen is het namelijk ook belangrijk een bepaalde doelgroep op het oog te hebben die deze kledingstukken gaat kopen. Jonge mensen zijn vaak modebewuster dan ouderen, maar hebben doorgaans minder geld. Denk dus niet alleen aan geslacht en leeftijd, maar ook aan of je doelgroep wel genoeg geld heeft om jouw kledingstukken of andere mode-artikelen te kunnen kopen.

Stap 4. Begin met ontwerpen

Nu je eenmaal weet wat voor mode-artikelen je wilt gaan maken, hoe en aan wie je deze verkopen wilt, is het tijd om te beginnen met ontwerpen. De eerste collectie die je uitbrengt zal veel over jou zeggen als designer en uiteindelijk het succes van jouw modemerk bepalen. Zorg dus dat je een mooi eerste ontwerp maakt dat opvalt.

Stap 5. Vind een kledingfabrikant

Tenzij je echt alles zelf wilt doen, is het verstandig om een kledingfabrikant te vinden die samen met jou je mode-artikelen op de markt kan brengen. Dit zorgt voor minder hoge materiaalkosten en bovendien scheelt dit je veel tijd. Wil je echter liever klein beginnen? Dan kun je natuurlijk gewoon zelf een aparte kamer in je woning omtoveren tot ontwerpstudio.

Stap 6. Kies een merknaam en logo voor je modemerk

De volgende belangrijke stap die je zal moeten nemen om van jouw modemerk een succes te maken, is een pakkende merknaam bedenken en een logo ontwerpen voor je modemerk die mensen goed zullen onthouden. Met een generator bedenk je domein- en productnamen voor je eigen zaak.

Stap 7. Bepaal een prijsklasse voor je mode-artikelen

Hoewel het wellicht erg lastig klinkt, zal je het toch moeten doen. Probeer een prijsklasse te bepalen voor jouw mode-artikelen of kledingstukken waarmee je voldoende winst maakt zonder het product onnodig te duur te maken.

Stap 8. Begin met marketing

Als je tot deze stap gekomen bent, is het tijd voor het echte werk. Je zult nu moeten beginnen met de marketing van je modemerk. Je kunt hiervoor Instagram Influencers inschakelen of zelf op YouTube beginnen. De mogelijkheden zijn vandaag de dag eindeloos wanneer het aankomt op marketing.

Lees ook: 3 handige makeover-tips om je kledingkast te organiseren

Beeld: Pexels