Brandweer waarschuwt: accu’s elektrische fietsen vliegen te vaak in brand

De accu’s van elektrische fietsen vatten steeds vaker vlam

Deze bevinding is geconstateerd door de brandweer in de regio Gelderland. Vorige week nog vatte de accu vlam van een elektrische fiets die op een slaapkamer in het Gelderse Wijnchen aan de oplader lag. De brandweerkazernes in Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland weten de exacte cijfers niet, maar geven wel aan minimaal één keer per maand een melding te krijgen dat accu’s van elektrische fietsen, scooters en hoverboards in brand vliegen.

Er is op dit moment een speciaal team die de branden op oorzaken onderzoekt.

Brand in slaapkamer

Het is niet altijd duidelijk bij deze onderzoeken hoe de brand precies is ontstaan. “Bijvoorbeeld als de oorzaak bij voorbaat al overduidelijk is”, laat de woordvoerster weten. “Daarom kan het zomaar zijn dat het aantal branden door de accu’s nog hoger ligt.” De brand in het Gelderse Wijchen op een slaapkamer ontstond wel doordat een accu in brand vloog tijdens het opladen. Dit resulteerde in een hoop schade aan de woning en verwondingen aan de handen van de bewoner. Hij probeerde de accu met zijn blote handen naar buiten te gooien.

Ontplofte accu

Ook bij Henk Smits, een inwoner uit dezelfde plaats in Gelderland, ging het verschrikkelijk mis. Hij reed op de elektrische fiets van zijn vrouw naar zijn werk in Nijmegen, waarna de accu uit het niets in brand vloog en vlak daarna ontplofte. “Ik wist niet wat ik meemaakte. Voor ik het goed en wel besefte, ontschoten er steekvlammen uit de accu. Niet van die kleintjes, het waren echt behoorlijke vlammen. Met kunst en vliegwerk kon ik van mijn fiets af komen. Mijn werkkleding is gesmolten en de boterhammen van het lunchpakketje zijn geroosterd.”

Elektrische fietsen

Een woordvoerster van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid stelt: “Het probleem is bekend en in 2017 gebeurde het minder frequent.” Maar hoe is het nu mogelijk dat dit steeds vaker voorkomt? De afgelopen twee jaar steeg het aantal verkochte elektrische fietsen, maar vliegen deze accu’s dan ook sneller in brand dan die van mobiele telefoons of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen, een bedrijf dat verschillende soorten accu’s verkoopt van elektrische fietsen en boormachines tot laptops, heeft het vermoeden van wel, maar durft dat niet met zekerheid te zeggen. “Het zijn dezelfde cellen als die in een laptop zitten, maar het zijn er meer bij elkaar en de krachten die ze moeten leveren zijn hoger, ook bij het laden. Dat zorgt voor een grotere warmtetoename en daarmee wellicht de kans op brand.”

Onderzoek NVWA

De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) houdt toezicht op de veiligheid van consumentenproducten en doet momenteel onderzoek naar de accu’s. In hun jaarplan schrijft ze over de productiviteit van accu’s in mobiele apparaten: ‘De behoefte aan meer draagbare energie voor mobiele apparaten neemt nog steeds toe. Een innovatieve branche met onbekende risico’s en verhalen van ontploffende accu’s.’ Er is genoeg reden om onderzoek te doen, maar ze konden nog geen uitspraken doen over het lopende onderzoek. 

Lees ook: Politie waarschuwt: ‘Zie jij iemand lopen met plank en wiel aan een fiets? Bel ons!’

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: ADFacebook | Beeld: Brandweer Haaglanden – kazerne Pijnacker-Nootdorp