Albert Heijn haalt per direct deze kinderfeestjesset uit de schappen: ‘Extreem onhandig gekozen’

kassastoring Albert heijn

De soccorbox komt bij veel mensen als ‘seksistisch’ over

De bekende supermarktketen Albert Heijn stopt per direct met de verkoop van een nieuw voetbalspel dat ontworpen is voor kinderfeestjes. Het spel ligt nog maar kort in de schappen, als er behoorlijk wat kritiek binnenkomt van de consumenten. 

Het bedrijf reageert daarmee op de kritiek dat het om een stereotyperend en seksistisch voetbalspel gaat.

Voetbalthema

Dit setje is hartstikke leuk voor kinderen die een feestje willen geven met een voetbalthema. Alleen staat er op de verpakking dat het niet voor kinderen is, maar ‘voor 4 jongens tussen de 8 en 13 jaar’. Een trainer van een voetbalteam met meisjes vraagt zich op het internet dan ook af: “Waarom het spel niet voor meisjes is.”

Onhandige vragen

Daarnaast is er nog een ander kritiekpunt: in het pakket met voetbalfluitjes en opblaasbare ballen zitten ook een setje met vragen. En deze vallen niet bij iedereen in goede aarde. Eén vraagt stelt bijvoorbeeld ‘wat wil je echt niet zien?’ waarop een antwoordmogelijkheid is ‘huilende meiden’. Een andere vraag luidt ‘wat doe je het liefst op het strand?’ en daarbij is een antwoordoptie ‘meiden kijken’. Tenslotte de vraag ‘ een meisje die je niet leuk vindt, vraagt je uit. Wat doe jij?’ is een antwoord ‘ik lach haar uit’.

Kritiek via Twitter

Een twitteraar reageert verontwaardigd op deze vragen: ‘Welke boodschap wil je meegeven aan de jeugd?’. Naar aanleiding van alle kritiek laat een woordvoerder van de Albert Heijn laat weten maatregelen te nemen. “Dit is een extreem onzorgvuldig gekozen product. Er liggen zo’n 27.000 producten in een winkel, dan kan er wel eens iets doorheen glippen. We snappen dat dit niet had moeten gebeuren. We zullen het meteen uit de schappen halen.” Het spel is in zo’n 100 Albert Heijn-filialen te koop.

Lees ook: Huh, zo kun je je huis toch niet op Funda zetten? Je gelooft je ogen niet!

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: AD | Beeld: Donald Trung voor Wikimedia Commons