Chantal Janzen reageert op commotie rondom ‘cocaïneverslaafde’ Wendy van Dijk

chantal janzen wendy van dijk

Chantal Janzen biedt haar excuses aan op Instagram

Om het januarinummer van het magazine &C onder de aandacht te brengen, werden de artikelen uit het nummer gepromoot op Instagram. Waaronder een interview met de cocaïneverslaafde Wendy van Dijk. Dit bleek echter niet om de presentatrice Wendy van Dijk te gaan, maar om een totaal andere Wendy. Chantal Janzen reageerde gisteren voor het eerst op alle commotie. 

Aankondiging van het januarinummer

De aankondiging van het artikel werd via Instagram naar buiten gebracht en op de foto werd massaal gereageerd. Volgers vroegen zich af of dit interview om de BN’er Wendy van Dijk ging. Dit bleek echter niet het geval te zijn. In het bericht op Instagram werd de achternaam vervolgens weggehaald.

Verklaring op Instagram

Op Instagram reageert Chantal Janzen op de ‘fout’. “Wij hebben als redactie zijnde deze journalistieke afweging ook nu laten prevaleren, omdat wij ons niet voor konden stellen dat hier een verband zou ontstaan met een achterhaald en onwaar verhaal over presentatrice Wendy van Dijk.” Chantal laat daarnaast weten dat zij en haar team oprechte excuses aanbieden aan Wendy van Dijk.

Twitter-rel

De commotie tussen Wendy en Chantal kwam echter niet zomaar uit de lucht vallen. Enige tijd geleden ontstond er een Twitter-rel tussen de presentatrices. Verschillende haattweets zouden geliket zijn door Wendy van Dijk – al bleek dit volgens Van Dijk de actie van een hacker. Daarnaast kwam Van Dijk eerder al in het nieuws vanwege vermeend drugsgebruik. Chantal licht in de verklaring toe: “Ondanks de recente ‘Twitter-kwestie’ wil ik net als in eerdere berichtgeving hierover laten weten dat ik altijd prettig met Wendy heb samengewerkt en ik heb dan ook geen negatieve gevoelens jegens haar.”

View this post on Instagram

Als redactie van &C Magazine willen wij graag reageren op de ophef die is ontstaan na het persbericht over ons januarinummer. In dit persbericht presenteerden wij, zoals iedere maand, de artikelen die deze maand in ons magazine staan. In januari betreft dat onder andere een artikel waarin een vrouw genaamd Wendy van Dijk vertelt over haar cocaïneverslaving. Naar aanleiding van een door ons geplaatste oproep heeft deze Wendy open en dapper dit verhaal gedaan omdat zij mensen wil helpen en waarschuwen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten. Het is bij ons gebruikelijk dat hoofdpersonen in dit soort artikelen met naam en toenaam genoemd worden omdat het waargebeurde verhalen betreft en geen door een redactie geschreven fictie. Wij hebben als redactie zijnde deze journalistieke afweging ook nu laten prevaleren omdat wij ons niet voor konden stellen dat hier een verband zou ontstaan met een achterhaald en onwaar verhaal over presentatrice Wendy van Dijk. Helaas hebben wij hierbij een inschattingsfout gemaakt en is dit wel het geval gebleken. Als &C Magazine willen wij hierbij onze welgemeende en oprechte excuses aanbieden aan presentatrice Wendy van Dijk voor de onterechte en pijnlijke associaties die hierdoor ontstaan zijn. Onze founder Chantal Janzen wil over deze kwestie het volgende zeggen: 'Ik vind het heel pijnlijk dat dit persbericht zo door ons verstuurd is. De mooie foto's van de dame die bij het artikel staan in ons magazine, hadden we ook meteen in het persbericht moeten plaatsen. Door louter de naam te vermelden is deze kwestie ontstaan en dat had niet mogen gebeuren. Ondanks de recente 'Twitter-kwestie' wil ik net als in eerdere berichtgeving hierover laten weten dat ik altijd prettig met Wendy heb samengewerkt en ik heb dan ook geen negatieve gevoelens jegens haar. Net als onze redactie vind ik deze onhandige en ongelukkig gemaakte gelijkenis alleen maar zeer vervelend.' • • • Het artikel waar het om gaat is terug te vinden op onze website.

A post shared by &C (@andcgram) on

Lees ook: Wraakactie Chantal Janzen? Interview met ‘Wendy van Dijk’ over cocaïneverslaving

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: 1limburg | Beeld: BSR Agency, Reni van Maren