Consumenten mogelijk geld vliegticket kwijt bij faillissement luchtvaartmaatschappij

consumenten geld vliegticket kwijt

Dit gebeurt er mogelijk met de vouchers wanneer een maatschappij failliet is

In tegenstelling tot wat vele consumenten denken, staat de Nederlandse overheid niet garant voor de vouchers die airlines aan consumenten bieden voor een geannuleerde vlucht. Gaat een luchtvaartmaatschappij failliet? Dan raken de consumenten hun geld of voucher kwijt. De Consumentenbond roept de minister van Infrastructuur op om een garantieregeling voor losse vliegtickets in te stellen.

Voorwaarden voucher vliegtickets

Normaal gesproken hebben reizigers recht op volledige vergoeding van hun vliegticket. Maar gezien de omstandigheden waar de maatschappijen op dit moment in verkeren, mogen luchtvaartmaatschappijen voucher met het tegoed verstrekken. Reizigers kunnen deze vouchers binnen 12 maanden na uitgave inleveren en de maatschappijen zijn verplicht om ongebruikte vouchers na een jaar alsnog uit te keren. Maar wat als een airline in tussentijd failliet gaat? Dan zijn de reizigers hun geld en voucher kwijt.

Garantstelling voor losse vliegtickets

Indien een luchtvaartmaatschappij de coronacrisis niet overleeft, zou de minister garant moeten staan voor de waarde van de vouchers, zo riep de Consumentenbond eerder al op. De garantstelling is er op het moment wel voor pakketreizen, maar niet bij losse vliegtickets. Joyce Donat van de Consumentenbond stelt dat een voucher pas echt aantrekkelijk is als er een garantstelling is tegen faillissement.

Consumentenbond vraagt garantieregeling

“De minister gaat zich in Europees verband hiervoor inzetten, maar de Europese weg is een lange weg. Wij vragen de minister: probeer voor de Nederlandse maatschappijen toch een garantieregeling voor te treffen. KLM krijgt nu een miljardensteun van de overheid en een garantstelling voor de lening. Eigenlijk vragen wij hetzelfde voor de lening die consumenten aan de maatschappijen geven”, stelt Donat.

Daling waarde van ticketprijs

Het is de vraag of de uitgekeerde vouchers het komende jaar hun waarde behouden. De vouchers hebben nu de waarde van de ticketprijs, inclusief eventuele tegoeden voor bagage of extra services. Over een jaar kan dezelfde vlucht mogelijk duurder zijn en kan de voucher dus dalen in waarde. De oplossing is volgens de consumentenorganisaties om de vouchers is waarde te verhogen. “Het kan heel goed dat je nu een ticket hebt geboekt voor 1.000 euro en dat diezelfde vlucht straks 1.500 euro kost. Het is de verwachting dat de prijzen omhoog gaan”, aldus Donat.

Lees ook: Wordt 2020 het heetste jaar ooit? Meteorologen verwachten van wel

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pexels