Consumentenbond: ‘Tientallen winkels lichten klanten op met ‘van-voorprijzen”

kruidvat 2

‘Van 329 euro voor 189 euro!’ zijn neppe aanbiedingen

We kennen ze allemaal, de flitsende aanbiedingen van vele winkels met de ‘van-voorprijzen’. De Consumentenbond ging op onderzoek uit en ontdekte dat tientallen winkels in Nederland zich niet aan de regels houden. Zo lijken de aanbiedingen via de advertenties veel voordeliger, maar is er uiteindelijk helemaal geen sprake van een aanbieding.

In Nederland is het niet toegestaan om een van-prijs van een artikel te vermelden die daarvoor nooit bestaan heeft.

De Consumentenbond

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) legt uit dat een van-prijs minimaal drie maanden voor de daadwerkelijke aanbieding gecommuniceerd zijn met de consument. Zogenaamde lokkertjes zijn ook niet toegestaan. Om te kijken of de winkels in Nederland zich hieraan houden heeft de Consumentenbond 65 supermarkten, drogisterijen, bouwmarkten en webwinkels onderzocht. Wat bleek? Veel van deze winkels blijken zich niet aan de gestelde regels te houden. Met name de webwinkels gaan vaak de fout in. Maar liefst 26 van de 40 onderzochte webwinkels maakten zich schuldig aan deze vorm van prijsmisleiding.

Webwinkels gaan de fout in

Als voorbeeld geeft de Consumentenbond de webwinkel Otto. Deze webwinkel adverteerde met een soundbar van Sony met een prijs van 329 euro voor 189 euro. De sounbar kostte in werkelijkheid drie maanden voor de aanbieding 205 euro. Vervolgens zakte de prijs van 194 euro en later naar 189 euro. In totaal is dit dus een korting van 8 procent in plaats van de beloofde 42 procent waarmee de webwinkel adverteert. Ook constateerde de Consumentenbodn dat webwinkel Fonq niet direct duidelijk meldt dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn, en dus nooit zijn gerekend aan de klant. Tenslotte stelt de Consumentenbond dat op de site van Wehkamp het nog steeds wemelt van de fantasie-aanbiedingen.

Speelgoed- en elektronicawinkels

Net als webwinkels, gaan ook veel speelgoed- en elektronicawinkels de fout in. Zo biedt een van de onderzochte winkels een stofzuiger aan van 399 euro voor 199 euro. En dat terwijl de stofzuiger de afgelopen maanden tussen de 299 euro en 222 euro kostte. Volgens de Consumentenbond gaan winkels die eerder de fout ingingen met nep-speelgoedaanbiedingen nu opnieuw weer de fout in. In de andere winkelcategorieën gaan vooral de drogisterijen de mist in. Hierbij gaat het voornamelijk om de aanbiedingen van elektronica en voedingsmiddelen. Bij super- en bouwmarkten werden geen overduidelijke nep-aanbiedingen gevonden.

Winkel beloven beterschap

Volgens de Consumentenbond beloven de meeste winkels beterschap en passen ze de site aan. Webwinkels Fonq en Wehkamp zijn om een reactie gevraagd, maar hebben tot nu toe nog niet gereageerd. Drogisterij Kruidvat gaf aan de richtlijnen te kennen en zich hieraan te houden.

Lees ook: Heftig! Zo ziet je lever eruit na jaren van alcoholconsumptie

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: RTL Nieuws | Beeld: De resultaten bij Kruidvat, door oxfamnovib onder de licentie CC BY-ND 2.0