Dít is waarom je vlucht vertraging heeft en zó weet je of je recht hebt op een vergoeding

De meest voorkomende redenen voor een vertraagde vlucht

Wanneer de vakantiepret eindelijk is begonnen, heb je geen zin in een vliegtuig dat vertraagt blijkt te zijn. Bah, wat een rotbegin van je vakantie, zeker wanneer je al met koffers en al op het vliegveld staat. Wat is de reden voor die vertraagde vlucht en wanneer heb je recht op een vergoeding?

Er kunnen heel wat verschillende redenen zijn waarom je vlucht vertraging heeft, of erger: helemaal niet meer gaat. Kun je je die uitgebarsten vulkaan op IJsland in 2010 nog herinneren? Het vliegverkeer lag toen helemaal plat omdat vulkaanas in de atmosfeer terecht was gekomen, maar dat is natuurlijk wel heel uitzonderlijk. EUclaim legt daarom aan Wendyonline uit wat de meest voorkomende redenen zijn voor een vertraagd vliegtuig.

  • Technische mankementen. Ongeveer een derde van alle vertraagde vluchten heeft een technisch mankement opgelopen. Het gaat dan meestal om defecten aan het vliegtuig en het duurt even voordat deze zijn gerepareerd. Is je vlucht door een technisch defect vertraagd? Dan heb je recht op een vergoeding. Onderhoud van het vliegtuig valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van een luchtvaartmaatschappij.
  • Slecht weer. Een andere reden waarom je vlucht vertraagd is, kan met het weer te maken hebben. Ruim 40 procent van alle vertragingen worden opgelopen bij slecht weer. Te denken valt aan storm, sneeuw, mist en onweer. Helaas heb je in dit geval geen recht op een vergoeding. Dit valt namelijk te scharen onder ‘buitengewone omstandigheden’ en daar heeft een luchtvaartmaatschappij geen invloed op.
  • Moeilijkheden luchtverkeersleiding. Eentiende van de vertragingen ontstaat door beperking van de luchtverkeersleiding. Dat klinkt wat abstract, maar hiermee wordt bedoeld aan een te druk luchtruim of stakingen. In dit geval heb je helaas geen recht op een vergoeding, want ook hier is er weer sprake van ‘buitengewone omstandigheden’.
  • Personeelsstakingen of te weinig personeel. Het is niet veel, maar 5 procent van de vertragingen van drie uur of meer (of zelfs annuleringen) ontstaan door stakingen of andere personeelsproblemen. Te denken valt aan ziekte van het personeel. In dit geval valt het onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en dus heb je recht op een vergoeding.
  • Onvoorziene omstandigheden. In 15 procent van de vertragingsgevallen zijn er onvoorziene omstandigheden opgetreden. Zo kan het dat een vliegtuig een medische noodlanding moest maken of kan het gebeuren dat vliegtuigen niet mogen landen of opstijgen. Maar ook kan er schade aan het vliegtuig opgelopen zijn door een vogel in de motor tijdens het vliegen.  In dit geval heb je geen recht op een vergoeding.

Kortom, in de volgende gevallen heb je recht op een vergoeding:

  • wanneer een vlucht een vertraging heeft van meer dan drie uur
  • wanneer de vlucht is geannuleerd waarbij de passagiers maximaal twee weken van te voren te horen heeft gekregen dat de vervangende vlucht of eerder of later vertrekt dan de originele vlucht.
  • wanneer de passagiers een aansluiting mist en hierdoor meer dan drie uur later is aangekomen.
  • wanneer een vlucht overboekt is of wanneer iemand uit het vliegtuig wordt gezet.

Bron: WendyOnline | Beeld: Pixabay