Slaapdokter: zo ziet jouw ideale dag eruit aan de hand van je slaappatroon

Ben jij een ochtend- of een avondmens?

Ieder mens heeft een eigen slaappatroon. Sommige mensen zijn echte nachtdieren en anderen moeten echt om negen uur in hun nest liggen als ze om 7 uur moeten opstaan om te kunnen functioneren. Hoe je slaapt kan bepalen of jij een dolfijn, beer, leeuw of wolf bent en dat vertelt een hoop over jouw biologische klok!

Welk ‘chronotype’ ben jij?

Leeuw

Als leeuw behoor jij tot de vijftien procent van de bevolking die elke ochtend vol energie wakker wordt. Jij krijgt het meeste gedaan in de ochtend en in de avond word jij moe. Rond 22:00 is het voor jou tijd om het licht uit te doen en te gaan slapen.

Beer

55 procent van de bevolking is een beer. Dit houdt in dat jij een hele diepe slaper bent en meegaat met het daglicht. Je hebt elke nacht minimaal acht uur slaap nodig om te kunnen functioneren en ook middagdutjes zijn voor jou geen slecht idee. Jij bent heel actief en duikt het liefst rond 23:00 je bed in.

Wolf

De ‘snooze’-knop is jouw grote vriend. Jij hebt ook echt een paar koppen koffie nodig om echt goed op te starten en pas laat in de middag leef jij op. Doordat jij zo laat opleeft zul je pas rond middernacht je bed in willen.

Dolfijn

Tien tot vijftien procent van de bevolking is een dolfijn. Je  bent een dolfijn als je heel licht slaapt. Daardoor loop je ook een groter risico op slaapstoornissen. Het is heel belangrijk dat jij geen middagdutje doet, hoe moe je ook bent. Jij slaapt het beste als je rond 23:30 naar bed gaat.

Zo ziet jouw ideale dagschema eruit:

Dolfijn Leeuw Beer Wolf
6:30 opstaan en een korte workout doen 6:00 opstaan en ontbijten 7:00 wakker worden en wat oefeningen doen 7:00 – 7:30 wakker worden
7:30 ontbijten 6:00 – 7:00 maak een dagplanning en mediteer 7:30 ontbijten 7:30 ontbijten
9:30 koffie drinken 9:00 – 10 :00 drink koffie 9:00 – 10:00 maak een dagplanning 8:30 doe wat oefeningen buiten of fiets naar je werk
10:00 – 12:00 brainstormen over projecten op werk 12:00 lunchen 10:00 drink koffie 9:00 maak een dagplanning
12:00 lunchen 1:00 – 17:00 brainstormen 10:00 – 13:00 doe moeilijke dingen 11:00 – 13:00 drink koffie en doe je werk
13:00 – 16:00 maak een ommetje als je je moe voelt 17:00 – 16:00 sporten 12:00 lunch en maak een ommetje 13:00 lunch
16:00 – 18:00 werk aan mentaal uitdagende opdrachten en verstuur emails. 18:00 – 19:00 avondeten 14:30 – 14:50 doe dutje 16:00 – 18:00 vergader en presenteer nieuwe ideeën
18:00 mediteer 22:00 alle schermen uit 15:00-18:00 telefoneer en verstuur emails 18:00 – 19:00 sporten
18:30 – 20:00 avondeten 22:30 tijd om te slapen 18:00 – 19:00 sporten 20:00 avondeten
22:30 – 23:00 alle schermen uit. Douche of lees een boek 19:30 avondeten 23:00 alle schermen uit en neem een hete douche
23:30 ga slapen 20:00 – 22:00 brainstormen 0:00 ga slapen
22:00 alle schermen uit
23:00 slapen

Lees ook: Helpt warme melk nou echt als je niet kunt slapen? Dit is het antwoord!

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Jan | Beeld: pexels