Last van een slechte adem? Zo kom je zo snel mogelijk weer vanaf

Wij geven je een aantal tips om een slechte adem te verhelpen

Een slechte adem: je voelt je er ontzettend ongemakkelijk door. Tandpasta, kauwgom of flosdraad helpen in de meeste gevallen maar tijdelijk. Zo’n 40 procent van de volwassenen heeft regelmatig last van een slechte adem. Daarom leggen wij je uit wat de meest voorkomende oorzaken zijn én hoe je er zo snel mogelijk weer vanaf komt. 

Een slechte adem

Een slechte adem wordt vaak halitose of foetor ex ore genoemd. Een ruikende adem wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door bacteriën in de mond die zwavelhoudende gassen produceren. Deze bacteriën zitten niet zonder reden in je mond. Een slechte adem wordt vaak veroorzaakt door verschillende factoren.

Hoe ontstaat een slechte adem

Misschien drink je te weinig, heb je een gaatje of zit er een ontsteking in je mond? Dit zijn een aantal voor de hand liggende oorzaken. Daarnaast kan ook een verandering in de hormoonspiegel, een bepaalde ziekte of een slecht sluitende sluitspier de oorzaak zijn voor een slechte adem.

Hoe verhelp je een slechte adem

In de meeste gevallen zijn er flink wat trucjes om die vervelende geur uit je mond te elimineren. Een paar manieren liggen voor de hand, maar aan sommige dingen had je waarschijnlijk nog niet gedacht. Merk je dat deze trucjes voor jou niet helpen? Kies er dan voor om eens een bezoekje aan de huisarts te brengen!

  • Verzorg je tanden: poets je tanden minimaal 2 minuten en herhaal die minimaal twee keer per dag. Bezoek regelmatig een tandarts en gebruik dagelijks tandenstokers of flosdraad om je gebit schoon te houden.
  • Maak je tong schoon: door je tong dagelijks te reinigen met een tongschraper voorkom je een hoop ellende. Op je tong bevinden zich de meeste bacteriën, die je met een tongschraper weghaalt.
  • Vermijd een droge mond: drink elke dag minimaal anderhalf liter water. Probeer ook elke drie of vier uur wat te eten, om uitdroging in je mond te voorkomen.
  • Eet zo min mogelijk toegevoegde suikers: de bacteriën in je mond zijn gek op suiker. Probeer deze bacteriën niet te geven wat ze willen, want je wil die uitbreiding voorkomen.
  • Drink gemberthee en knabbel op verse munt, peterselie, tijm of rozemarijn: dit zorgt er namelijk voor dat de geurtjes in je mond neutraliseren.
  • Stop met roken, alcohol en koffie: uitdroging ligt door deze producten al gauw op de loer. Dit wil je voorkomen!

Lees ook: Fabel of feit: een flink stuk wandelen telt als een work-out

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld: Unsplash