Een KNO-arts tipt: zo ga je om met een snurkende partner

Volgens de arts kun je wel degelijk iets aan het gesnurk doen

Het kan verschrikkelijk irritant zijn wanneer je probeert te slapen en je partner keihard ligt te snurken. Het gevolg is vaak dat je de hele nacht aan het woelen bent en haast agressief wordt van frustratie. Je partner heeft natuurlijk niets in de gaten, want die ligt lekker naast je op één oor. Gelukkig kun je iets aan het geronk van je liefje doen, zo vertelt KNO-arts Mike Dilkes aan de Telegraph. Er bestaan volgens hem namelijk bepaalde oefeningen die het snurken zouden kunnen verminderen.

Volgens de KNO-arts kun je het snurken verminderen aan de hand van eenvoudige oefeningen.

Spierspanning

KNO-arts Mike Dilkes van het Londense Hospital of St John and St Elisabeth, beweert dat je het gesnurk kun verminderen door eenvoudige oefeningen te doen. Volgens de arts is snurken vaak het gevolg van een verlies aan spierspanning. ‘s Nachts ontspant je lichaam namelijk en zakken je spieren wat in. Aan dat inzakken kun je iets doen, door je keel te trainen met oefeningen. Je partner zou deze wel dagelijks moeten uitvoeren voor het gewenste resultaat, maar dat heeft hij/zij vast voor je over.

Keelfitness

De ‘work-out’ bestaat uit drie stappen:

1. Krul je tong

Stap één is het krullen van je tong. Krul je tong achterwaarts in je mond naar je gehemelte. Breng hem vervolgens terug naar voren en raak de achterkant van je boventanden aan. Herhaal deze stap een paar keer.

2. Zeg ‘ahh’

Open je mond zo wijd als je kunt en zeg twintig seconden lang: ‘ahhhh’.

3. Lucht gorgelen

Steek je tong zo ver mogelijk uit je mond en haal diep adem. Maak nu een piepend geluid alsof je dertig seconden lang met lucht gorgelt (Ja, wij probeerden het ook direct).

Verminderen.

Dilkes geeft wel toe dat deze oefeningen er niet voor gaan zorgen dat je partner helemaal stopt met snurken. Je kunt het vervelende geluid verminderen, maar als je écht doodse stilte wilt ‘s nachts, dan zal je geliefde waarschijnlijk ook moeten afvallen, stoppen met alcohol drinken en fitter moeten worden.

Lees ook: Om deze reden moet je nooit een afspraak bij de huisarts maken in de middag

Wil je dit artikelen bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Telegraph, Libelle | Beeld: Hollandse Hoogte, auteur: EyeEm GmbH