Strijd tussen bedrijven om leukste 1 aprilgrap steeds professioneler

1 aprilgrap

Bedrijven nemen massaal de consument in de maling

Vandaag is de enige dag dag in het jaar waarop je alles en iedereen geoorloofd in de maling mag nemen. Niet alleen individuen, maar ook bedrijven maken hier gretig gebruik van. Ondernemingen trekken tegenwoordig alles uit de kast om een zo leuk mogelijke 1 aprilgrap te bedenken. Ze gaan onderling dan ook graag de strijd met elkaar aan om de grappigste te zijn. Een simpel persbericht is anno 2019 dan ook niet meer voldoende. 

Wat is de leukste 1 aprilgrap die jij hebt gezien of gehoord?

1 aprilgrap

Vanaf vandaag opent het nieuwe HEMA dierenpark, kunnen klanten van Deliveroo een pizza bestellen zonder korst, komt Lidl met een ‘frikandelspread speciaal’ verzendt Coolblue een pakketje met zonnepanelen in de doos en introduceert chipsmerk Croky een zoutje met pepermuntsmaak. Om 1 april kun je tegenwoordig niet meer heen. Waar een simpel persbericht van een opmerkelijk product een aantal jaren geleden nog volstond, moet je als bedrijf tegenwoordig met iets professionelers komen, wil je serieus meedoen in de strijd om de beste 1 aprilgrap. Volwaardige websites, professionele filmpjes of complete verpakkingen: de 1 aprilgrap wordt steeds serieuzer.

Simpel en herkenbaar

”Steeds meer merken durven zich aan de 1 aprilgrap te wagen”, vertelt Tim Meuleman van marketingbureau C2B. ”En tsja, als de één er dan een video maakt, moet de ander dat ook doen. Het is een soort wapenwedloop geworden”, legt hij uit aan EditieNL. Volgend hem is een goede 1 aprilgrap simpel en herkenbaar. Het moet je doen twijfelen of het niet tóch waar kan zijn.

Viral

Een goed verpakte 1 aprilgrap kan leiden tot grote successen en met wat geluk gaat de grap zelfs viral. ”De Licor 43-yoghurt van Zuivelhoeve was een echte hit. Die deed het zo goed, dat het product vandaag ook echt in beperkte oplage in de winkel ligt. Het jaar daarvoor hadden we ook al een viral met Gamma, die kwam met naar Zwitsal ruikende verf”, vertelt Meuleman.

Free publicity

Guerillamarketingexpert Frank Paats legt uit dat een goede 1 aprilgrap een bedrijf heel veel kan opleveren. Zo’n stunt levert free publicity op en dat is soms goedkoper dan veel adverteren, zo verklaart hij. Paats vindt 1 aprilgrappen typisch iets van de laatste jaren. “Bedrijven zoeken naar een nieuwe manier van in contact komen met de doelgroep. De consument wil iets beleven en is op zoek naar entertainment. Dat kan een 1 aprilgrap bieden. Bedrijven hopen hiermee fans te winnen.”

Lees ook: Kijkers diep onder de indruk van ijzersterke aflevering De Luizenmoeder

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Videostill