Supermarkten maken veel producten duurder zodat ze eindigen op 9

supermarkten

De prijzen in sommige supermarkten stegen flink na de btw-wijziging

Na de btw-verhoging in januari gingen de prijzen in supermarkten omhoog, omdat de btw van 6 procent naar 9 procent ging. Daar deden sommige populaire supermarkten, zoals Albert Heijn en Jumbo, nog een schepje bovenop: zij gooiden de prijzen nog meer omhoog zodat ze eindigden op het cijfer 9. Dit gaat bij een product wellicht om een paar cent, maar dit telt op de totale bon wel op.

Na de btw-verhoging stelden veel supermarkten hun prijzen omhoog bij.

Eindcijfer

Nederlandse supermarkten hanteren meestal een prijs die op een 9 eindigt. Volgens onderzoekers zou dit goedkoper aanvoelen dan een rond bedrag, vandaar dat veel winkels dit doorvoeren. Toen de btw van 6 naar 9 procent steeg, betekende dit dat veel producten op een prijs uitkwamen die eindigde op een 0 of 1. Om daar weer een 9 van te maken, verhoogden supermarkten de prijzen nog meer.

Boosdoeners

Vooral populaire ketens als Albert Heijn en Jumbo voeren de prijswijziging door ten nadele van de consument. Bij de Albert Heijn werd in 75 procent van de gevallen de prijs extra verhoogd ten nadele van de consument, bij Jumbo zo’n 60 procent. Deze verhoging voeren de winkels geleidelijk door. In januari eindigde 30 procent van de producten op een 9, nu is dat al 70 procent. Bij Dirk, Deka en Vomar ging de prijs bij 50 procent van de gevallen omhoog, de andere helft ging juist omlaag.

Lees ook: Crowdfunding gestart voor vervolg op documentaire Het beste voor Kees

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pixabay