Tanken is duurder dan ooit: hoe kun je brandstof besparen?

brandstof-besparen

Zo zorg er je ervoor dat je minder hoeft af te rekenen bij de pomp

Afgelopen weken schrokken we allemaal keer op keer van de hoge brandstofprijzen. Er lijkt geen eind te komen aan de stijging en steeds meer mensen rijden naar België of Duitsland om daar te tanken. Wat kun je doen om zoveel mogelijk brandstof te besparen? Wij geven je tips.

Behoorlijke stijging sinds vorig jaar

United Consumers houdt de landelijke adviesprijs voor benzine en diesel in de gaten. Voor een liter E10 (Euro95) betalen we op het moment 2,178 euro, voor een liter diesel 1,869 euro. Een jaar geleden lagen die prijzen behoorlijk lager: een liter E10 kostte toen gemiddeld 1,787 euro en een liter diesel 1,457 euro. De prijsstijging zorgt ervoor dat we allemaal het liefst zo min mogelijk willen tanken. Hoe zorg je ervoor dat je maar eens in de zoveel tijd langs de pomp hoeft?

Technisch onderhoud

De BOVAG en ANWB vertelden aan NU.nl dat brandstofbesparing begint bij goed technisch onderhoud van je auto. “Als je je auto gewoon netjes volgens fabrieksvoorschrift laat onderhouden en slijtageonderdelen tijdig laat vervangen, dan verlengt dat niet alleen de levensduur van de motor, het zorgt er ook voor dat die motor minder hard hoeft te werken om de prestaties te leveren”, aldus een woordvoerder van de BOVAG. Een woordvoerder van de ANWB vult aan: “Een vervuild luchtfilter, verouderde bougies of ontstekingsfoutjes reduceren de prestaties van de motor en zorgen voor een hoog verbruik.”

Bandenspanning en gewicht

Volgens de ANWB is het ook belangrijk om de bandenspanning in de gaten te houden en te beseffen dat extra gewicht voor een hoge brandstofverbruik kan zorgen. “100 kilo aan bagage kan tot 0,6 liter brandstof per 100 kilometer meerverbruik veroorzaken”, aldus de woordvoerder. Ga je op pad, zorg er dan ook voor dat je direct wegrijdt na het starten. “Een koude motor verbruikt meer brandstof. Stationair draaiend warmt de motor maar heel langzaam op. Door direct weg te rijden, komt de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur.”

Niet altijd de maximum snelheid

Een ander punt dat een rol speelt bij je brandstofverbruik, is hoe hard je rijdt en welke functies je tijdens het rijden gebruikt. “Wees je ervan bewust dat ook de airco uiteindelijk op brandstof draait. Met tropische hitte is de airconditioning natuurlijk onmisbaar, maar deze zorgt wel voor een hoger verbruik. Overigens geldt dat ook voor het rijden met open ramen, omdat dat de stroomlijn aantast”, aldus de woordvoerder van de BOVAG.

Ook is het dus verstandig om niet altijd de maximumsnelheid te rijden, omdat je dan een hoop brandstof kunt besparen. “Vooral als je de (adaptieve) cruisecontrol gebruikt, scheelt het zomaar 15 of misschien wel 20 procent. Dus voor de kilometervreters onder ons die lange stukken op de snelweg rijden, scheelt een lagere snelheid echt een slok op een borrel.” Tot slot: het klinkt misschien logisch, maar de ultieme manier om brandstof te besparen is door minder vaak de auto te pakken. “Vooral tijdens korte ritten (met koude motor) in de bebouwde kom verbruikt een auto veel. Ga liever te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Of wat te denken van een elektrische scooter”, aldus de woordvoerder van de ANWB.

Lees ook: Benzine onder 2 euro is verleden tijd: brandstofprijzen breken record

Bron: NU.nl | Beeld: Unsplash, Sippakorn Yamkasikorn