10 tips om het beste resultaat uit je workout te halen

Je boekt meer resultaat door deze dingen voor en na je workout te doen

Sta jij regelmatig te zweten in de sportschool? Goed bezig! Ondanks dat sporten veel goeds doet voor je gezondheid, zouden we ook graag wat resultaat willen zien. Een iets strakkere buik, dunnere benen of gespierde armen: we hebben allemaal onze wensen. Merk jij na al dat sporten nog niet echt resultaat? Dan zou het kunnen liggen aan de rituelen die je voor en na het sporten uitvoert. Wij leggen het je uit! 

Voor de workout:

1. Water is je beste vriend

Neem jij braaf een flesje water mee de sportschool in, maar drink je voor je workout (bijna) niet? Dan ben je toch niet zo goed bezig als je wellicht dacht. Aangezien je flink gaat zweten, moet je je lichaam voorbereiden op dit vochtverlies. Geloof ons: je sport beter wanneer je gedurende de dag genoeg gedronken hebt.

2. Slapen, slapen en nog eens slapen

Een goede nachtrust is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een goede workout. Wanneer je voldoende nachtrust – oftewel: minimaal 7 uur – hebt gehad, kun je een workout beter volhouden. Daarnaast blijven de hormonen die honger reguleren in balans, waardoor je jezelf niet volpropt met allerlei ongezond voedsel. Daar komt nog bij: tijdens een goede nachtrust zullen je spieren sneller herstellen. De avond van tevoren en erna op tijd je bedje in dus.

3. Snacken is geoorloofd

Sport je op een lege maag? Dan kun je daar beter mee stoppen. Het is verstandig je lichaam wat energie te geven voor het sporten, zodat je meer uit je workout kunt halen. Kies voor een gezonde snack, zoals een sneetje brood met pindakaas of kipfilet. Hierdoor zit je niet té vol, maar ervaar je ook geen hongerig gevoel tijdens het sporten.

4. Kleed je goed aan

Kies voor de juiste outfit. Een goede workout moet niet verpest worden door oncomfortabele schoenen, een jeukende sportbeha of een afzakkende broek. Een goede outfit is misschien een investering, maar het is zeker de moeite waard. Je workout zal namelijk een stuk beter verlopen. Pluspunt: je loopt er ook nog eens florissant bij.

5. Warm jezelf goed op

Een goede warming-up wordt vaak overgeslagen. Je bent immers naar de sportschool gefietst, dus je hebt het al warm genoeg, toch? Helaas, die vlieger gaat niet op. Door een warming-up van minimaal 10 minuten uit te voeren, bereid je je lichaam voor op de workout. Ga je bijvoorbeeld je benen trainen? Focus je dan tijdens de warming-up op je benen.

Benieuwd welke dingen je juist na je workout moet doen? Lees verder op de volgende pagina.

Pagina 1/2