Moe en lusteloos wakker worden: hier komt het door

4. Praten of lopen

Ben jij een actieveling in de nacht? Dat kan gebeuren. Wanneer de lijn tussen wakker zijn en slapen vervaagt, is het mogelijk dat je gaat praten of zelfs wandelt terwijl je slaapt. Dit kan genetisch bepaald zijn maar kan ook komen door stress of slaapapneu – waarbij je herhaaldelijk even stopt met ademhalen terwijl je slaapt. Het klinkt misschien grappig, lopen en praten terwijl je slaapt, maar kan best gevaarlijk zijn. Naast dat het zorgt voor vermoeidheid, kan je gevaarlijke dingen meemaken terwijl je slaapwandelt – denk bijvoorbeeld aan struikelen of een trap zonder traphekje. Volgens Browning is het ook in dit geval verstandig om stress zoveel mogelijk te verminderen.

5. Tandenknarsen

Tandenknarsen lijkt onschuldig, maar doet niet veel goeds voor je nachtrust. Ook hierbij speelt – je verwacht het niet – stress een rol. Door een hoog stresslevel spannen je nek-, schouders- en kaakspieren zich aan, waardoor je gaat tandenknarsen. Dit zorgt voor een flinke spanning op je hoofd, waardoor hoofdpijn en vermoeid al gauw op de loer ligt. Weet jij dat je ‘s nachts met je tanden knarst of denk jij dat dit het geval is? Breng dan een bezoekje aan de tandarts, aangezien je met een bitje al een hoop narigheid kunt voorkomen.

6. Snurken

Snurken: je hoeft je er niet voor te schamen. Veel mensen snurken nu eenmaal, aangezien dit bij een verkeerde slaaphouding, overgewicht, hormonale schommelingen of verkoudheid een logisch gevolg is. Toch kan snurken wel veel narigheid met zich meebrengen, aangezien je hierdoor met een droge keel of hoofdpijn wakker kunt worden. Volgens Browning is het verstandig om voor het slapen een warme douche te nemen of te stomen. Hierdoor wordt je luchtstroom verbeterd.

7. Slaapverlamming

Een slaapverlamming klinkt eng en beangstigend, aangezien je hier geen controle op hebt. Tijdens een slaapverlamming ervaar je het gevoel dat je niet meer kunt praten of bewegen. Je bent in zo’n geval half wakker, maar ook nog aan het dromen. Een slaapverlamming komt vooral voor bij tieners of mensen met een depressie of angststoornis. Het kan er voor zorgen dat je vermoeid wakker wordt. Volgens de slaapexpert zorgt voldoende beweging, stressvermindering en genoeg slaap ervoor dat een slaapverlamming minder snel voorkomt. Daarnaast is het verstandig om voor het slapen te minderen met koffie, alcohol of een flinke maaltijd. Dit doet namelijk niet veel goeds voor je nachtrust!

Pagina 2/2

Lees ook: Deze 10 dagelijkse gewoontes hebben een slechte invloed op je nieren

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest

Bron: Women’s Health | Beeld: Unsplash