Wil je afvallen door te wandelen? Volg deze 8 tips!

Zo haal je de meeste voordelen uit je wandelworkout

Dat wandelen gezond is, wisten we al. De voordelen van een dagelijks ommetje zijn talrijk: het houdt je hart in betere conditie, is goed voor je humeur en kan je helpen om kilo’s kwijt te raken. Regelmatig een (lange) wandeling maken is dus een goed idee voor een gezonde levensstijl en als je wilt afvallen. Met deze tips motiveer je jezelf om de deur uit te gaan en het beste uit je wandeling te halen. Trek je wandelschoenen maar aan!

1. Lees het weerbericht

Helemaal voor een lange wandeling is het natuurlijk fijn om te weten dat je niet kilometers van huis in een hoosbui belandt. Door het weerbericht in de gaten te houden, kun je een zonnig tijdstip plannen voor je loopje. Zo zijn regen en wind geen excuses meer om je wandeling een keer over te slaan.

2. Wandel op een hoger tempo

Een slimme manier om meer calorieën te verbranden tijdens je wandeling, is door je looptempo af en toe op te voeren. Begin je wandeling rustig om je spieren op te warmen, maar stap daarna stevig door. Om een echte workout van je wandeling te maken, doe je iedere vijf minuten een stukje ‘power walk’ waarbij je zo hard wandelt als je kan, zonder te gaan rennen. Hierdoor gaat je hartslag flink omhoog en verbruik je meer energie.

3. Drink water

Voldoende water drinken is belangrijk bij iedere vorm van beweging, en dat geldt ook voor wandelen. Drink 60 tot 30 minuten voor je wandeling een glas water, zodat je gehydrateerd op pad gaat. Neem nog een glas zodra je weer thuis bent om het vocht in je lichaam weer aan te vullen. Als je wandelt om af te vallen, is het beter om calorierijke sportdrankjes of andere drankjes met suiker te vermijden.

4. Kies goede schoenen

Een comfortabel paar wandelschoenen loopt niet alleen een stuk lekkerder, het zorgt ook voor een betere houding tijdens het lopen. Zo voorkom je klachten of blessures na een lange wandeling en stap je de volgende keer ook weer vrolijk de deur uit.

5. Let op je houding

Wandelen is een heel natuurlijke beweging, dus ben je over het algemeen minder bewust van je houding dan bij andere sporten. Toch kun je nog meer uit je wandeling halen door op je lichaamshouding te letten. Voor de beste positie houd je je kin omhoog en draai je je schouders een beetje naar achteren. Verder houd je de buik- en bilspieren licht aangespannen en maak je een lange, rechte rug. Land bij iedere stap op je hielen, rol je voet en zet af met je tenen voor de volgende stap.

Benieuwd naar nog 3 tips voor een gezonde wandeling? Lees dan snel verder op de volgende pagina.

Pagina 1/2