Lekker zonnen? Dit eten helpt tegen zonverbranding

Blijf jezelf daarnaast ook goed insmeren met zonnebrand

Na regen komt zonneschijn en gelukkig is ons soms toch wel druilerige land daar geen uitzondering op. Ben je van plan om met een strandkleedje onder je arm naar het strand te gaan om lekker te bakken? Dan is het wijs om je goed in te smeren om verbranding door de zon te voorkomen. Wil je jezelf extra beschermen? Dan kan het helpen om de volgende voedingsmiddelen te eten om zonverbranding te voorkomen.

Een beetje extra bescherming tegen zonverbranding kan geen kwaad.

Tomaten

Een tomaat bevat vitamine C, kalium, vitamine K1 en foliumzuur, maar daarnaast bevat deze groente ook veel lycopeen. Dit stofje helpt het lichaam om vrije radicalen, die vrijkomen door ultraviolette straling, op te ruimen. Hierdoor is je lichaam beter in staat om te genezen nadat je in de zon hebt gelegen. Ben je gek op tomaten en vind je dit dé manier om je lichaam te helpen om verbranding te voorkomen? Eet dan verhitte tomaten, want met name in verhitte tomaten komt lycopeen vrij. Denk bijvoorbeeld aan een lekkere tomatensoep. 

Watermeloen

Niet alleen is watermeloen verfrissend, maar het is net als de tomaat rijk aan lycopeen. Daarnaast bevat watermeloen ook bètacaroteen. Het zegt je misschien niets, maar deze antioxidant beschermt het lichaam ook tegen vrije radicalen en het helpt de huid om beschadigde cellen te herstellen.

Wortelen

Als kind kreeg je waarschijnlijk vaak te horen dat wortelen zo goed zijn voor je ogen, maar het kan je lichaam ook helpen om zonverbranding te voorkomen. Ook wortelen zijn rijk aan bètacaroteen, wat ook wel provitamine A wordt genoemd.

Sinaasappelschil

Wat we juist niet eten wanneer we een sinaasappel willen nuttigen is de schil, maar het is misschien tijd om daarop terug te komen. De schil van een sinaasappel bevat d-limoneen, een stofje dat je huid beschermt. Gelukkig hoef je niet je tanden in de schil te zetten, het kan ook helpen om wat vaker sinaasappelschil over je salade te raspen.

Tonijn

Deze vissoort heeft tig gezondheidsvoordelen en mensen die graag de zon ingaan zijn ook gebaat bij het eten van deze vis. Tonijn bevat veel selenium, een mineraal en antioxidant die rode bloedlichaampjes en cellen beschermen tegen beschadiging door onder andere de zon. Een frisse tonijnsalade eten voor je de zon ingaat is dus best een puik plan.

Lees ook: Energieboost nodig? Deze voedingsmiddelen werken beter dan koffie!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: I Love Health | Beeld: Unsplash