10 tips om budgetproof én gezond te eten

Gezond eten te duur? Niet met deze tips

Groenten, fruit, noten en zaden. Het is allemaal supergezond, maar niet zo budgetproof. Ten minste, dat denk je! Er zijn genoeg manieren om zo gezond mogelijk het leven door te gaan, zonder dat je elke keer een stukje maand overhoudt aan het einde van je loon. Ben je benieuwd hoe je hierop kan besparen? Wij geven je de tips!

Aan de slag!

1. De markt

Fruit en groenten van de markt zijn doorgaans een stuk goedkoper dan in de supermarkt. Hier kan je dus al flink op besparen. Extra tip: ga pas aan het eind van de dag, dan willen de marktkooplieden van hun verse producten af. Afdingen maar!

2. Geen vis of vlees

Schrap deze producten van je boodschappenlijstje en je zal zien hoeveel geld je bespaart. Natuurlijk betekent dit niet dat je nooit meer vis- of vleeswaren moet eten, maar juist door af en toe te kiezen voor een vervanger. Aangezien er in deze producten veel belangrijke voedingswaarden zitten, is het slim om wel te kiezen voor een vervanger. Kies bijvoorbeeld uit kikkererwten of bonen.

3. Water

Er zijn veel gezonde dranken op de markt, maar vaak zijn deze erg prijzig. Schrap de sapjes uit je dieet en kies voor kraanwater. Dit hydrateert net zo goed!

4. Havermout

Cruesli, muesli, of een andere granenmix is een goede start van je dag. Vaak zit er in de goedkope varianten een hoop suiker, waardoor je voorkeur uitgaat naar een duurdere variant. Je bent immers zo goed bezig! Wil je toch wat besparen? Kies dan voor havermout. Hierin zitten veel vezels en geen toegevoegde suikers. En daarnaast, het goedkoopste merk is prima.

5. Het diepvriesvak

Loop voor de aardigheid eens langs het vriesvak wanneer je in de supermarkt komt. Het is handig om altijd wat bonen, doperwten of spinazie in de vriezer te hebben. Deze groenten gooi je gemakkelijk door een rijst- of pastagerecht. Bevroren fruit is weer ideaal om te gebruiken voor een smoothie of door de yoghurt. Een stuk voordeliger dan het versvak, aangezien je producten op deze manier niet kunnen bederven. Je hoeft dus ook niets weg te gooien!

6. Creatief

Koop een pak goedkope yoghurt en vermeng dit met (diepvries)fruit en wat honing naar smaak. Zo heb je een grote hoeveelheid met fruityoghurt. Een stuk goedkoper dan de variant uit de supermarkt én een stuk gezonder!

7. Hongerig shoppen

Een grote fout die door veel mensen gemaakt wordt, is hongerig naar de supermarkt gaan. Wel of niet budgetproof, wanneer je hongerig bent is niets te gek. Probeer dit te vermijden en haal je boodschappen na je ontbijt, lunch of diner.

8. Lijstjes

Bedenk van tevoren wat je nodig hebt én check wat je nog in huis hebt. Zo haal je nooit te veel en geef je een stuk minder geld uit. Tip: zet het lijstje in je telefoon, dan kan je hem ook niet vergeten.

9. Voorverpakte producten

Natuurlijk is het heel fijn dat je boontjes of wortels al gesneden zijn, maar hier betaal je ook voor. De voorverpakte groenten liggen qua prijs een stuk hoger. Zonde natuurlijk! Ga lekker zelf in de keuken aan de slag, zodat je weer wat bespaart.

10. Kliekjes

Eet je vaak alleen? Dan kan koken erg prijzig zijn. Wanneer je extra veel maakt, kan je dit vervolgens verdelen over meerdere bakjes. Gooi ze in de vriezer en je kan weer even vooruit. Helemaal budgetproof!

Lees ook: Dit is wat de vorm van je buik over je gezondheid kan zeggen

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld: Unsplash