Vier eenvoudige ochtendgewoontes voor gezonde darmen

Van deze eenvoudige aanpassingen in de ochtend kun je de hele dag profiteren

Het ‘ochtendritueel’ heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen. Het idee is simpel: met goede ochtendgewoonten zet je meteen een positieve toon voor de rest van de dag. Dat gaat ook op voor je darmen. Met deze eenvoudige gewoonten houd je ze de hele dag in topvorm.

Goede darmgezondheid

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je ’s ochtends opstaat: gezonde darmen. Toch is het geen verkeerd idee om ’s ochtends al goed voor je spijsverteringsstelsel te zorgen. Een goede stoelgang en gezonde darmen kunnen je helpen energieker en lekkerder in je vel te voelen. Daarnaast wordt een gezond darmstelsel in verband gebracht met een betere algemene gezondheid. Met deze vier gewoonten houd jij de darmen happy and healthy.

1. Drink direct een glas water

Begin je dag meteen met een groot glas water. Na het slapen kan je lichaam wel wat vochtaanvulling gebruiken. Daarnaast kan het water helpen om verstoppingen te voorkomen. Zet dus een gevuld glas op je nachtkastje en drink deze leeg voordat je naar de koffie, thee, sap of melk grijpt. Op die manier heb je het meest belangrijke drankje in ieder geval al binnen.

2. Eet prebiotisch eten bij het ontbijt

Dat klinkt misschien als iets ingewikkelds uit de biowinkel, maar prebiotische voedingsmiddelen eten hoeft geen uitdaging te zijn. Prebiotisch etenswaar is als het ware voeding voor de goede bacteriën in je darmen. Deze bacteriën zorgen op hun beurt voor een goed werkend immuunsysteem, spijsvertering en zelfs mentale gezondheid: je wilt ze dus te vriend houden. Prebiotische vezels vind je onder andere in haver, rogge en gerst. In combinatie met fruit doen deze granen helemaal goed hun werk. Kies dus voor volkorenbrood met deze granen of ontbijtpap met lekker vers fruit.

3. Voeg probiotisch eten toe aan je ontbijt

Waar ‘prebiotica’ staat voor de voeding van goede bacteriën, bevatten probiotische voedingsmiddelen de heilzame bacteriën zelf. Yoghurt is hier een bekend voorbeeld van, maar ook andere voedingsmiddelen, zoals kefir, geven je darmen een duwtje in de juiste richting. Begin de dag met deze producten om je darmen een oppepper te geven.

4. Doe aan beweging

Of het nu een wandeling of fietstocht naar werk, een korte thuis workout of even spelen met de kinderen is: beweging in de ochtend helpt je darmen goed op gang. Het is aangetoond dat beweging de goede bacteriën in je lichaam doet toenemen. Dit bevordert de spijsvertering, de opname van voedingsstoffen en je algehele gezondheid. Ook kan lichamelijke activiteit helpen tegen verstoppingen, want ook de spieren binnen in je lichaam worden geactiveerd waardoor je stoelgang letterlijk in beweging komt.

Lees ook: Aan deze 7 tekenen herken je een gezond lichaam

Bron: Well + Good | Beeld: Pexels