In slaap komen moeilijk? Niet met de tips van deze slaapdoktoren

In slaap komen was nog nooit zo makkelijk!

Niet in slaap kunnen komen is heel vervelend. Je ligt maar te woelen en dat kan heel frustrerend zijn. Voor sommige mensen is dit elke nacht het geval, terwijl anderen maar zelden wakker liggen. Toch is elke keer, een keer teveel. De slaapdokter geeft nu een aantal tips, zodat jij sneller in slaap kunt vallen. 

Sommige tips zijn een beetje gek.

Bellenblaas

De eerste tip ga je misschien als een beetje gek ervaren. We brengen je namelijk terug naar je kindertijd. Als je lekker wilt gaan slapen, dan doe je er goed aan om een plastic flesje bellenblaas erbij te pakken. Als je vlak voor je gaat slapen bellen gaat blazen, kom je daarna veel sneller in slaap. Uiteraard heeft het sopje hier niks mee te maken, maar wel de ademhaling die hierbij komt kijken, aldus Rachel Marie E. Salas, professor neurologie bij de Johns Hopkins University School of Medicine. Doordat je heel rustig ademt, kalmeer je je lichaam. Daarbij ga je mentaal ook terug naar je kindertijd en dat laat de dingen waarover je piekert naar de achtergrond verdwijnen. Als je dit toch net te ver vindt gaan kun je ook rustig op je bed gaan zitten en letten op je ademhaling. Doe dit vijftien minuten lang en je zult zien dat je de slaap veel sneller kunt vatten.

Kalmeer

Veel mensen zijn nog niet moe genoeg als ze in bed gaan liggen. Ze gaan liggen woelen en juist dat is een probleem. Klinisch Psycholoog Janet K. Kennedy schreef dat juist dat zorgt voor adrenaline, waardoor je nog minder makkelijk in slaap komt. Leid je gedachten daarom af met iets simpels als een boek. Je lichamelijke vermoeidheid neemt dan over je zult slapen als een roosje. Ook op de klok letten is funest voor je lichaam. Je wordt ook hier heel onrustig van en dat bevordert het in slaap komen niet.

Werken deze tips niet? Bekijk dan de drie andere tips op de volgende pagina.


Pagina 1/2