10 manieren om je energiek te voelen na een slechte nachtrust

Met deze simpele trucjes kom je de dag wel door

Kun je al een aantal nachten de slaap niet vatten? Grote kans dat je je moe, slap en futloos voelt. In zo’n geval is slaap natuurlijk de beste oplossing, maar met een lange werkdag voor de boeg zit dit er helaas niet in. Wij geven je een aantal handige trucjes om de dag goed door te komen. Wedden dat jij weer wat energiek gaat voelen?

1. Ontbijt

Als we het hebben over een energieke start? Dan hebben we het natuurlijk over je dag starten met een gezond ontbijt. Door de dag te beginnen met een ontbijt dat eiwitten, koolhydraten en vetten bevat, kan je lichaam er weer tegenaan.

2. Drink genoeg water

Stay hydrated: dat is het motto dat je gedurende de dag in je achterhoofd moet houden. Door voldoende te blijven drinken krijg je meer energie. Drink voldoende water, zodat je geen dorstig gevoel ervaart. Je drinkt genoeg wanneer je urine kleurloos of lichtgeel van kleur is.

3. Kauwgom

Uit onderzoek blijkt dat je door het kauwen op kauwgom alerter en energieker wordt. Houd overdag een pakje kauwgom op zak, zodat je dit in noodgevallen bij de hand hebt. Pas echter op, want tijdens een sollicitatiegesprek of belangrijke meeting kun je het kauwen op kauwgom beter achterwege laten.

4. Ga naar buiten

Een wandeling in de buitenlucht zorgt voor vitaliteit en meer energie. Zit je de hele dag op een kantoor? Sneak dan even naar buiten voor een kleine wandeling. Zo voorkom je dat je in slaap valt achter je bureau en kun je vervolgens weer verder gaan met je werkzaamheden.

5. Mini-meditatie

Ondanks dat dit misschien juist slaapverwekkend lijkt, is niets minder waar. Door een klein momentje te pakken en een korte meditatie uit te voeren, voel je je vervolgens veel energieker. Zoek op YouTube naar een korte meditatie-oefening en druk je oordopjes in je oren. Op een rustig plekje ga je een aantal minuten mediteren. Door deze korte ontspanning ga je meer energie krijgen!

6. Skip de alcohol

‘Van een alcoholisch drankje kikker ik wel weer op’, is iets wat veel mensen denken. Geloof ons: dit is alles behalve waar. Alcohol droogt je uit en is alles behalve bevordelijk voor je nachtrust. Skip die alcoholische drankjes en kies voor een glas water. Zo kom je de dag beter door en slaap je uiteindelijk beter.

7. Ruim op

Is jouw huis een puinhoop? Ruim de boel dan eens op. Ondanks dat je hier waarschijnlijk helemaal geen zin in hebt, doet het wel veel goeds doen voor je lijf. Rotzooi kan je namelijk een uitgeput en gestresst gevoel geven. Opruimen maar!

8. Zoek je vrienden op

Waarschijnlijk heb je na een aantal slechte nachten zin om onder een kleedje te kruipen met een kop thee en koekjes. Toch kun je dit beter niet te vaak doen. Door een vriend(in) op te zoeken, krijg je positieve energie. Door te lachen met vrienden maak je endorfine aan, waardoor je een gelukkig gevoel krijgt.

Lees ook: 6 oorzaken waarom je dieet wellicht niet meer werkt

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: The Healthy | Beeld: Unsplash