Een muisarm: zo herken je de belangrijkste symptomen

Een muisarm is gevaarlijker dan je denkt

Zit jij in een hoek van negentig graden, met beide voeten op de grond, leunend met je ellebogen op een armsteun? Dan ben je heel goed bezig. Is deze manier van zitten jou niet bekend? Dan zou je als kantoormedewerker eens goed achter je oren moeten krabben. Door een onjuiste houding aan te nemen tijdens het werken kun je last krijgen van een muisarm. En geloof ons: dat wil je niet. 

Een muisarm

Ondanks dat je bij een muisarm alleen denkt aan een arm, is het veel meer dan dat. Een muisarm is een blessure aan spieren in je schouder, nek, pols en arm. Een muisarm ontstaat door een langdurige verkeerde houding achter een computer of laptop. Daarnaast gaat deze verkeerde houding vaak gepaard met stress. Een muisarm ontstaat niet binnen een dag.

Negeer de klachten niet

Een muisarm begint met lichte klachten. Zo kun je pijn of een dof gevoel krijgen in je pols, vingers, handen of schouders. Wanneer je deze klachten ervaart is het verstandig gelijk actie te ondernemen. Neem iets vaker rust, strek je polsen, pas je houding aan of kies voor ergonomische kantoorartikelen – bijvoorbeeld een speciale muismat of muis. Doe je dit niet meteen? Dan kunnen de klachten een stuk heftiger worden. Je kunt buiten werktijd een brandende pijn of tintelend gevoel ervaren in je spieren en gewrichten. In sommige gevallen wordt de nachtrust verstoort door brandende pijn.

Hoe voorkom je het?

Zoals hierboven benoemd is het verstandig direct actie te ondernemen. Bij lichte pijn in de pols of armen is het al verstandig om deze blessure te voorkomen. Hoe je dit precies doet? Wij geven je een aantal tips:

  • Zorg dat je tafel, stoel en computer op de juiste manier afgesteld zijn.
  • Stretch je armen en polsen een paar keer per dag.
  • Neem pauze tussen de werkzaamheden door. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of drink water uit een klein glas. Hierdoor moet je veel vaker naar de kraan lopen om je glas bij te vullen.
  • Ben je iets aan het doen waar je geen muis voor nodig hebt, zoals het lezen van een tekst of het kijken van een filmpje? Leg je pols dan even op je schoot om ‘m te laten rusten. Je pols zal hierdoor minder verkrampt raken.
  • Kies voor ergonomische spullen. Een muismat met een bolling, speciale muis of een ander toetsenbord. Vraag je werkgever of dit gedeclareerd kan worden.

Lees ook: Maagkanker: zo herken je de belangrijkste symptomen

Bron: Libelle | Beeld: Unsplash