Rugklachten door het thuiswerken? Zo los je dat op

Wij helpen je een handje

Van relaxte bureaustoel naar een houten eetkamerstoel: het lijkt erger dan het is. Is jouw kantoor gesloten vanwege de coronacrisis en zit jij thuis te werken? Dan weet je als geen ander hoe vervelend dit voor je rug kan zijn. Sterker nog: het kan je in het ergste geval zelfs een hernia opleveren.

Voorkom ernstige klachten

Op ernstige rugklachten zitten we allemaal niet te wachten. Dus, om de schade te beperken, delen we een aantal handige tips om de pijn te verzachten. Allereerst is het belangrijk om niet té veel gebruik te maken van de situatie. Wat we hier mee bedoelen? Werk niet vanuit je bed of vanaf de bank. Dit is niet alleen slecht voor je productiviteit, maar ook voor je rug. Probeer een goede werkplek te creëren, waarbij je rechtop voor je laptop zit.

Pauzes zijn een must

Wanneer je normaal gesproken om 13.00 uur een vaste lunchpauze met je collega’s hebt, kun je die pauze ook thuis aanhouden. Eet je dat broodje liever even snel achter de computer op? Of heb je eigenlijk niet zo’n honger? Geen goed excuus, want met een lunchpauze onderbreek je die verkrampte werkhouding. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen of bereid een uitgebreide lunch in de keuken.

Bewegen maar

Ben je veel aan het bellen? Dan kun je dit in de meeste gevallen prima combineren met een wandeling door de woonkamer. Daarnaast is het slim om tijdens elke wandeling naar het toilet of koffiezetapparaat een aantal rek- en strek oefeningen uit te voeren. Schud die armen los of draai eens met je hoofd. Nog een tip: zet die laptop eens op een strijkplank en werk een korte periode staand. Je rug zal je dankbaar zijn.

Lees ook: Afblijven: zo raak je minder vaak je gezicht aan met je handen

Bron: Margriet | Beeld: Unsplash