Slaap je vaak slecht? Probeer deze voedingsmiddelen ‘s avonds niet te eten

Want niet alleen een kop koffie voor het slapen zorgt voor een slechte nachtrust

Een nachtje slecht slapen kan iedereen gebeuren. Slaap jij structureel slecht? Dan kan dit enorm vervelend zijn. Al die gebroken nachten beïnvloeden je humeur, eetlust en concentratie. Waarschijnlijk weet je dat je voor het slapen geen bakken koffie achterover moet slaan, maar wist je dat er nog meer voedingsmiddelen van invloed zijn op jouw slaapkwaliteit? Geen zorgen: wij leggen je uit welke voedingsmiddelen je beter kan laten staan. 

Afblijven!

1. Pure chocolade

Wist je dat pure chocolade cafeïne bevat? Waarschijnlijk niet. Naast cafeïne bevat dit pure stukje genot ook een flinke hoeveelheid cacao. De stoffen theobromine en cafeïne zorgen voor een verhoogde alertheid. En dat heb je niet nodig wanneer je rustig in slaap wil sukkelen. Je kunt dit dus beter niet eten voor het slapen gaan!

2. Fructaanrijk voedsel

Fructaanwattes? Fructaan is een bepaald soort vezel die in veel groenten zit. Groenten zijn natuurlijk heel gezond voor je, maar wanneer je gevoelig bent voor een opgeblazen buik, dan kan het zijn dat je niet goed tegen bepaalde groenten kunt. Kan je niet in slaap komen door darmongemakken? Ga dan eens na welke groenten je bij je avondeten hebt gehad. Probeer deze groenten voortaan te vermijden tijdens je diner!

3. Spicy

Pittig eten kan brandend maagzuur of een opgeblazen gevoel veroorzaken. Dit klinkt niet erg ontspannend, toch? Probeer dit pittige eten tijdens het diner te vermijden om met een rustige maag de nacht in te gaan.

4. Alcohol

Er wordt weleens gezegd dat je beter in slaap valt na een paar glazen wijn. Dit is ook zo, maar de kwaliteit van je slaap is alles behalve goed. Alcohol verpest de kwaliteit van je slaap, aangezien je oppervlakkiger slaapt én sneller wakker wordt. Ben je een slechte slaper? Vermijd dan die alcoholische drankjes.

5. Vettigheid

Bereid je voor: dit is een lastige. Want verzadigde vetten – of ook wel: de vetten in chips, cake, koekjes of andere guilty pleasures – zijn niet bevordelijk voor een goede nachtrust. Het verteringsproces van deze vetten kan de hele nacht duren, waardoor je sneller wakker blijft. Heb je heel erg honger ‘s avonds? Kies dan voor een handje amandelen of een schaaltje (ongezoete) havermout met melk. De stoffen in die voedingsmiddelen zorgen er namelijk voor dat je juist sneller in slaap valt.

6. Koffie en cola

Dit is vanzelfsprekend: blijf er vanaf. Cafeïnehoudende drankjes zijn geen goed idee wanneer je graag wil slapen. Moeten we dit nog verder toelichten?

7. Zoetigheid

Snelle suikers vind je in melkchocolade, koekjes en snoepjes. Je bloedsuikerspiegel schiet omhoog. Voor je lichaam voelt dit bijna hetzelfde als cafeïne. Daarnaast is je lichaam druk bezig met het verwerken van al deze suikers. En dat werkt absoluut niet ontspannend!

8. Vlees en kaas

‘s Avonds op de bank met een wijntje, blokje kaas en een lekker worstje? Grote kans dat je je hier weleens schuldig aan maakt. Naast dat de wijn al niet zo’n goed idee is, is dat kaastje en worstje ook een slecht plan. Behalve dat het voor je lichaam weer wat ‘verteerwerk’ vereist, zit er ook veel tyramine in kaas en vlees. Tyramine maakt je alert en dat heb je niet nodig tijdens een poging tot slapen. Afblijven dus!

Lees ook: 5 tips om je scheetjes onder controle te houden

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: Unsplash