Te hard gesport? 5 tips om spierpijn te verminderen

Er zijn een aantal trucjes om spierpijn te verminderen

Na een lange tijd weer eens fanatiek tekeer gegaan in de sportschool? Dan kan de spierpijn de volgende dag ondraaglijk zijn. Behalve klagen, zeuren en wachten tot de spierpijn overgaat is er niet veel anders aan te doen. Of toch wel? Wij geven je een aantal handige tips om spierpijn te verminderen. 

1. Neem de trap

De trap? Ja, echt. Bij een flinke portie spierpijn is het kiezen voor de lift verleidelijk, maar niet verstandig. Door vooral stil te zitten en je op een houterige manier voort te bewegen, worden je spieren stijf. Wandel of fiets een stukje om de spieren te versoepelen. Let op: doe het rustig aan!

2. Zoek de warmte op

Een warm bad, een hete douche of een bezoekje aan de sauna: je spieren zullen je dankbaar zijn. Voor het herstel van de spieren is het belangrijk dat het bloed goed door de spieren loopt. Wanneer je je lichaam verwarmt, ontspannen de spieren en verbetert dit de doorstroming van het bloed. Indien je geen tijd hebt voor een saunabezoek, bad of douche, kies dan voor warme kleding of wrijf de spieren in met tijgerbalsem.

3. Eet de juiste voeding

Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde voeding veel goeds doet voor het herstellen van de spieren. Zo werd duidelijk dat voedingsmiddelen als gember, zalm, kurkuma, yoghurt, verse munt, sojabonen en pepers kunnen helpen tegen spierpijn. Daarnaast is een flinke hoeveelheid vitamine B12 ook een goed idee. Producten als kip en eieren zitten bomvol vitamine B12. Het is het proberen waard, toch?

4. Kruip onder de wol

Misschien wel de minst erge manier om van je spierpijn af te komen. Door een goede nachtrust te pakken, zullen je spieren het beste herstellen. Kruip hierom vroeg onder de wol om zo snel mogelijk van die vervelende pijn af te komen.

5. Neem een glas kersensap

Is de nood echt hoog en kun jij je amper voortbewegen? Een glas kersensap zou volgens onderzoek wonderen verrichten als het gaat om spierpijn. Kersensap bevat antioxidanten die een ontstekingsremmende werking hebben. Niet alleen kersensap, maar ook cranberrysap en bessensap zouden ditzelfde werk kunnen verrichten. Inslaan, dus!

Lees ook: Dit is hoe vaak en hoe lang je zou moeten sporten volgens een personal trainer

Bron: Promovendum | Beeld: Unsplash