Voedingsdeskundigen aan het woord: deze 7 afvalmethodes werken niet

Deze manieren om gewicht te verliezen werken soms zelfs averechts

Gezond gewicht verliezen én op gewicht blijven is een kwestie van je levensstijl langdurig aanpassen. Hippe diëten, detoxes, ‘trucjes’ om af te vallen of hele voedselgroepen uit je eetpatroon schrappen horen daar niet bij. Sterker nog, voedingsdeskundigen waarschuwen dat deze manieren om af te vallen juist averechts kunnen werken. Wij zetten op een rijtje welke ‘afvaltrucjes’ je beter niet kunt proberen.

Cleanse of detox

Een cleanse of detox wordt vaak aangeprezen als dé manier om je lichaam te ontgiften en wat kilo’s kwijt te raken. Tijdens een cleanse of detox beperk je jezelf tot het drinken van bepaalde sappen en thee. Je lichaam ontgiften met sapjes is echter helemaal niet nodig, want je lever en nieren klaren dit klusje al. Diëtiste Tanya Zuckerbrot schudt haar hoofd dan ook bij het idee van een detox: “Het gewicht dat je tijdens een cleanse verliest, is tijdelijk. Zodra je stopt met de cleanse, kom je al het gewicht weer aan. Daarbij komt kijken dat je tijdens een detoxperiode veel belangrijke voedingsstoffen als vezels en eiwitten misloopt.”

Koolhydraten vermijden

Een populaire manier om gewicht te verliezen is om koolhydraatarm te eten. Dat betekent echter niet dat koolhydraten de dikmakende boosdoeners zijn waarvoor veel mensen ze aanzien. “Koolhydraten zijn een essentiële brandstof voor je lichaam,” vertelt Zuckerbrot. “Je kunt prima koolhydraten eten zonder aan te komen als je kiest voor producten die ook rijk zijn aan vezels,” laat de diëtiste weten. Gezonde, vezelrijke koolhydraten zijn bijvoorbeeld volkoren producten, groenten en fruit. Deze voedingsmiddelen kun je gewoon blijven eten.

Glutenvrij dieet

Wat eerst alleen een noodzakelijk dieet was voor mensen met coeliakie en glutenintolerantie, is in korte tijd uitgegroeid tot een hippe manier om wat kilo’s te verliezen. Voor sommige mensen werkt dit goed, maar het dieet is niet geheel zonder gevaren. “Glutenvrij eten kan eerst helpen, maar je hele maag-darmstelsel verandert erdoor,” legt diëtiste Shayna Komar uit. “Als je later weer gluten wilt eten, kan het zijn dat je een glutonintolerantie hebt ontwikkeld.” Ook zijn glutenvrije vervangers niet per definitie een gezonde keuze. Er zit vaak veel suiker en ‘opvulmiddel’ in.

Vetvrij eten

Opnieuw geldt: schrap niet een hele voedingsgroep uit je eetpatroon. Je lichaam heeft gezonde vetten hard nodig om goed te functioneren. Daarnaast hoeven de gevreesde vetten je gewichtsverlies niet in de weg te zitten. Beperk de inname van verzadigde vetten, maar blijf wel kleine hoeveelheden onverzadigde vetten eten. Noten, vis en olijfolie kun je bijvoorbeeld prima in je maaltijden verwerken zonder dat je hoeft te vrezen voor het getal op de weegschaal.

Benieuwd welke afvalmanieren nog meer worden afgeraden door de diëtisten? Lees dan verder op de volgende pagina.

Pagina 1/2