Wow: dus DIT zegt je slaaphouding over je gezondheid! Bekijk gauw hoe gezond jouw slaaphouding is!

Niet iedere slaaphouding is goed voor je!

Iedereen slaapt op een andere manier: de een slaapt het liefst op zijn zij op een waterbed, de ander ligt het fijnst op zijn rug op een hard matras. Maar wist je wel dat je slaaphouding iets zegt over je gezondheid? Sommige slaaphoudingen zijn namelijk niet echt goed voor je gezondheid.

Slapen

Slapen: iedereen doet het. We brengen zo’n eenderde van ons leven slapend door, dat is best wel veel! Slapen is ook erg belangrijk voor je geest en je lichaam; je laadt je als het ware weer op. Slaapgebrek kan dan ook vervelende consequenties hebben; het tast je geheugen, je concentratievermogen, je reactiesnelheid, je besluitvaardigheid, je emoties én je fysieke gezondheid aan. Maar niet alleen slapen zelf is goed voor je gezondheid, ook de manier waarop je slaapt kan voor- en nadelen hebben voor lichamelijke klachten.

Nachtrust

Probeer sowieso altijd minstens zes uur te slapen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die zes uur of minder slapen er net zo slecht aan toe zijn als mensen die de hele nacht hebben doorgehaald. Als dit een nachtje gebeurt, is dat niet zo erg. Probeer alleen geen chronisch slaaptekort te ontwikkelen. Je lichaam begint een slaaptekort te merken wanneer je twee weken lang iedere nacht minder dan zes uur slaapt. Je denkt dat je nog steeds even goed functioneert, maar in werkelijkheid is dit niet het geval.

Slaaphouding

Slapers kunnen grofweg verdeeld worden in drie categorieën: buikslapers, rugslapers en zijslapers. De houding waarin je slaapt kan heel goed voor je zijn, maar kan ook juist de oorzaak zijn van bepaalde lichamelijke klachten.

Bekijk op de volgende pagina welke voordelen en gevaren elke slaaphouding heeft!

Pagina 1/2