7 dingen die jij niet wist over Tupperware

Tupperware

Dit wisten wij nog niet!

We hebben ze allemaal wel in huis: de afsluitbare bakjes van Tupperware. Superhandig voor het bewaren van kliekjes of voor mensen die gewoon graag hun koelkast goed georganiseerd hebben. En hoewel je zou denken dat er niet zoveel te zeggen is over Tupperware, zijn er echter nog heel veel dingen die jij waarschijnlijk nog niet eens wist over de bakjes. Wij zetten ze voor je op een rijtje.

Tupperware

Tupperware bestaat al sinds 1938 en is opgericht door Earl – je raadt het al – Tupper. Zijn kleine hoveniersbedrijfje ging helaas failliet tijdens de Grote Depressie (in Amerika), waardoor hij een baan kreeg in een plasticfabriek. Toch kon hij de ondernemer in zich niet loslaten, en besloot een paar machines op te kopen die een vorm gaven aan plastic om dingen uit te proberen. En met succes! Na de Tweede Wereldoorlog kwam de eerste Tupperware-commercial op de buis, nadat een Amerikaans chemiebedrijf vroeg of Earl iets nuttigs kon doen met hun plastic.

Deksel

Je zou het misschien niet meteen denken, maar de deksel van het Tupperwarebakje is eigenlijk geïnspireerd op een pot verf. De bakjes staan immers bekend om je kliekjes vacuüm te kunnen verpakken door de deksel.

Wonderbowl

Het eerste Tupperware-product genaamd de ‘wonderbowl’ had een grappige functie. Het bakje maakte namelijk een boer geluid als je de deksel op het bakje zette. Uiteindelijk een goed marketinginstrument, want door dit bijzondere kenmerk, werd het bakje wereldwijd geadverteerd.

Tupperwareparty’s

Hoewel we nu niet meer zonder de bakjes kunnen, sloegen ze in eerste instantie helemaal niet aan in de winkels. Dit kwam met name doordat klanten niks snapte van de sluiting van het bakje. Ook hier werd weer goed op ingespeeld en werden er heuse Tupperwareparty’s georganiseerd.

Uit de schappen

Het idee van een Tupperwareparty kwam tot stand in 1949 door Brownie Wise. Ze was een groot fan van de producten, en wilde haar vriendinnen ook laten zien hoe Tupperware werkte. De feestjes werden zelfs zo populair dat er in 1951 Earl Tupper besloot om het product uit de schappen te halen en alleen nog maar te verkopen op Tupperwarefeestjes.

Guiness Book of Records

Tupperware is volgens het Guiness Book of Records een van de grootste uitvindingen in de twintigste eeuw naast de walkman en de Rubik’s kubus.

Faillissement

Toch kent het merk ook grote financiële problemen. Hoe populair de producten in 2014 nog waren, valt dat in 2022 weer erg tegen. Het bedrijf dreigt zelfs met een faillissement, aangezien het aandeel meer dan 40 procent verloor op de beurs van New York. Het AD bracht eerder al naar buiten dat het bedrijf waarschijnlijk kampt met een schuld van ongeveer 704 miljoen dollar, met een kaspositie die bijdraagt aan 103 miljoen dollar.

Lees ook: Gezondheidsfondsen samen tegen roken met ‘Doei tabaksindustrie’ campagne

Bron: Libelle | Beeld: Pexels