A-merk versus huismerk: wat is eigenlijk het verschil?

Dit is hoe het zit!

Heel veel boodschappen zijn in de afgelopen tijd duurder geworden, en het is dan ook niet echt verrassend dat steeds meer mensen overstappen op huismerken in plaats van A-merken. Maar waarom is een huismerk eigenlijk goedkoper dan een A-merk? En wat zijn de voor- en nadelen van huismerken en A-merken?

Goedkoper

Huismerken zijn natuurlijk een stukje goedkoper dan A-merken. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt zelfs dat je zo’n 53% op je boodschappen kunt besparen als je kiest voor de voordeligste variant van een product! Zelfs wanneer A-merken  in de aanbieding zijn, ben je vaak nog voordeliger uit als je een huismerk koopt.

Maar waarom kiezen nog steeds zoveel mensen dan voor A-merken in plaats van huismerken? Nou, volgens supermarkt-expert Erik Hemmes heeft dat te maken met twee elementen: smaak en beleving. A-merken hebben hierin meer geïnvesteerd, en dat zie je dan ook terug in de prijs.

Smaak en beleving

Smaak is natuurlijk iets subjectiefs, maar toch worden A-merken volgens Hemmes over het algemeen als smaakvoller beschouwd. En dat is niet zo gek, want A-merken hebben vaak uitgebreid marktonderzoek gedaan om te ontdekken wat mensen het lekkerst vinden.

Beleving daarentegen, is niet echt iets meetbaars. Hemmes legt uit: “Mensen kopen een A-merk door de meerwaarde in beleving bij een merk. Omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen. Zo hebben mensen soms een heel specifieke voorkeur voor een cola, een pils of een koffie. Dit is een voorkeur voor beleving. In praktijk kun je van deze producten verschillende A-merken naast elkaar zetten en dan is de vraag of je het verschil ongezien proeft.” Aha!

Inhoud verpakking

Op zich is het dus wel begrijpelijk dat A-merken een stukje duurder zijn. Maar wist je ook dat de verpakkingen van A-merken gemiddeld minder inhoud hebben? Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat dat verpakkingen van beide merken meestal even groot zijn, maar dat er bij de A-merken een stuk minder in zit. Ja, echt waar! Een doosje Sun vaatwastabletten bevat bijvoorbeeld 21 stuks, maar huismerken geven met 40 tabletten in een kleinere doos bijna 2 keer zoveel. En op een rol aluminiumfolie van Dumil zit 10 meter, terwijl die van het huismerk 30 meter bevat.

Sandra Molenaar van de Consumentenbond vertelt: “Vaak zijn de verpakkingen van A-merken en huismerken even groot, waardoor het lijkt alsof de inhoud ook hetzelfde is. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn. En soms zijn de verpakkingen van A-merken zelfs groter, maar zit er gewoon heel veel lucht in. Dat zien we vooral bij wasmiddelen en vaatwastabletten. Dat zet consumenten op het verkeerde been, en het is ook niet bepaald duurzaam. En dan zijn A-merken over het algemeen ook nog eens duurder dan huismerken.” Je doet er dus goed aan om niet alleen de prijzen, maar ook de inhoud van producten te vergelijken!

Lees ook: Geld besparen in de supermarkt? Met deze methode lukt het!

Bron: Max Vandaag, Radar | Beeld: Pexels