In je (online) winkelmandje: 3 feitjes over kortingen

kortingen

Dit is waarom je vaak zwicht voor aanbiedingen

Het woord ‘korting’ staat naast ‘gratis’ en ‘aanbieding’ op het lijstje met favoriete woorden van Nederlanders. Als we ergens korting op kunnen krijgen, is de kans behoorlijk groot dat we overstag gaan. Als een aanbieding op het getal 9 eindigt, zijn we al helemáál geïnteresseerd. Waar komt dat door? Wij vertellen je er meer over.

Ineens in je mandje

Het overkomt iedereen weleens: een product dat je al lang wilt hebben, maar altijd te duur hebt gevonden is ineens in de aanbieding. Het maakt het een stuk interessanter en voor je het weet, is het in je (online) winkelmandje beland. Hoe kan dat toch, dat we zo vaak voor kortingen zwichten? En waarom heeft een korting extra veel aantrekkingskracht als de nieuwe prijs op een 9 eindigt?

Het getal 9

Het cijfer 9 blijkt een bijzondere uitwerking te hebben. Heeft iets een prijskaartje van 15 euro, dan wordt het een stuk minder vaak verkocht dan wanneer er 14,99 op het prijskaartje staat. Dit komt door het psychologische effect van dat getal. Iets dat 14,99 kost, is nét geen 15 euro. Dat weten we natuurlijk wel, maar toch wordt ons brein in de val gelokt en krijgen we het idee dat we geld besparen. Daarnaast zorgt een prijs eindigend op het getal 9 ervoor dat verschillende prijzen moeilijker bij elkaar op te tellen zijn. Het menselijk brein is van nature lui en besluit dan om al die producten maar gewoon mee te nemen.

Prijs met een punt

Een ander grappig feitje op het gebied van prijzen heeft met de punt tussen getallen te maken. In 2012 is op de Clark University in de VS onderzoek gedaan naar die punt. Daaruit bleek dat een prijs met een punt erin (1.450 euro) hoger lijkt dan een prijs zonder punt (1450 euro). Door het extra teken lijkt het eerste bedrag langer en komt het duurder over. De punt wordt daarom vooral gebruikt als winkels willen laten zien dat klanten iets kostbaars kunt krijgen of winnen.

Linkergetal

Als iets in de aanbieding is, letten we overigens niet alleen op de 9. Sterker nog: het meest linkse getal is het belangrijkst. Is iets afgeprijsd van 2,05 naar 1,99, dan zijn we nóg eerder geneigd het te kopen. Het gaat om een prijsverschil van zes cent, maar doordat het eerste getal veranderd is denkt ons brein dat het meer is. Ons brein leest getallen namelijk zo snel, dat met name het eerste cijfer blijft hangen. Als dat eerste cijfer bij de aanbiedingsprijs lager is dan bij de originele prijs, valt dat dus extra op.

Lees ook: NS gaat experimenteren met goedkopere reizen buiten de spits

Bron: Quest, MAX Vandaag | Beeld: Pixabay