Zo geef jij onbewust meer geld uit bij IKEA

IKEA

Maar vanaf nu kan je de verleiding weerstaan.

We kennen het allemaal wel, het tripje naar de IKEA. De Zweedse woonwinkel is ontzettend populair om allerlei handige spulletjes vandaan te halen. Van kussentjes voor in de woonkamer, tot schaaltjes om uit te eten: Bij IKEA is alles te koop om je woongemak te vergroten. De verleiding is groot om flink in te slaan tijdens je bezoek. Hoe zou dit eigenlijk komen? Er zijn een aantal redenen waarom je elke keer met een volle kar én lege portemonnee naar buiten komt.

De locatie

Om te beginnen is elke vestiging van IKEA natuurlijk een grote winkel. Alle woonproducten op één plek, de keuze is enorm. Zo’n groot pand bevindt zich vaak buiten de stad, waardoor je al snel met de auto naar de winkel gaat. Dit zorgt natuurlijk voor meer gemak met het vervoeren van al je aankopen, maar ook voor iets meer moeite om bij de winkel te komen.

Potloodje en papier

Zo’n grote winkel heeft wat hulpmiddelen nodig om de shop ervaring zo efficiënt mogelijk te maken. Leuk item gespot in de gezellig ingerichte showrooms? Gewapend met een potlood en papiertje kan je elk artikelnummer noteren, zodat je in het magazijn de producten in je karretje kan laden. Heel slim, want door al die artikelen op je papiertje word je constant herinnerd aan de items, die nu in je gedachten blijven hangen. Nu moét je dat kussentje wel mee hebben, je krijgt ‘m immers niet meer uit je hoofd.

Geen tijd

Is het je ooit opgevallen dat in de meeste winkels geen klok hangt? Dit is een bekende truc om klanten onbewust meer geld uit te laten geven. Doordat je niet bewust bent van de tijd, breng je langer door in de winkel. Daardoor wordt de kans groter dat je meer geld gaat uitgeven.

Het IKEA-effect

Wanneer je thuiskomt met je nieuwe meubels, kan het feest echt beginnen. De nieuwe kast moet in elkaar worden gezet, en dit is een uitdaging. De handleiding is vaak niet duidelijk, soms passen de benodigdheden niet helemaal en kost het veel moeite om de kast in elkaar te zetten. Wanneer het eindelijk gelukt is, krijg je een gevoel dat zegt: ”Dit heb ik gemaakt!” Dit gevoel wil IKEA graag bij je losmaken, zodat je trots bent op je prestatie, en onbewust meer waarde hecht aan het meubel.

Lees ook: Aha! De families uit Een Huis Vol delen hun bespaartips

Bron: Girlscene | Beeld: Pexels