Deze 9 dagelijkse gewoonten kunnen het risico op dementie verlagen

Volgens onderzoek kunnen deze gewoonten helpen om de ziekte te voorkomen

Dementie is een heftige ziekte, zowel voor degene die erdoor getroffen wordt als voor iedereen daaromheen. Helaas zijn de mogelijkheden tot genezing bij dementie nog heel beperkt. De nadruk ligt dus vooral op het voorkomen, en ook daar wordt veel onderzoek naar gedaan. Deze tien dagelijkse dingen zouden bijvoorbeeld kunnen helpen om het risico op dementie te verlagen.

Sociaal contact

Het voorkomen van eenzaamheid kan helpen om de kans op dementie te verkleinen. Korte contactmomenten met vrienden, familie, collega’s, buren, klasgenoten, sportbuddy’s en kennissen, of het nu in persoon of gewoon een belletje is, kan al veel helpen om je minder eenzaam, angstig of depressief te voelen.

Hersensport

Misschien wel de meest voordehand liggende gewoonte, maar daarom niet minder belangrijk. Je brein actief houden kan helpen om je hersenen sterk en fit te houden. Dit kun je doen met puzzels of spelletjes, maar ook kun je proberen zoveel mogelijk alledaagse dingen te onthouden. Denk aan boodschappenlijstjes, telefoonnummers, afspraken in je agenda… Grijp niet meteen naar een notitieblok en laat je hersenen vaker werken.

Voldoende slapen

Genoeg slapen is sowieso een van de beste dingen die je voor jezelf kunt doen. In diepe slaap worden onze hersenen ook als het ware ‘schoongemaakt’ en opgeruimd. Onderzoek toont aan dat er dan ook een duidelijk verband bestaat tussen goed slapen en een lager risico op dementie of Alzheimer.

Lees welke gewoonten nog meer kunnen helpen op de volgende pagina.

Pagina 1/2