Langzamer rijden: hoeveel geld bespaar je daar nu echt mee?

langzamer rijden

15 euro per uur ‘verdienen’ door iets langzamer te rijden? Zo zit dat

Nu de prijzen voor benzine en diesel de pan uitrijzen, zoeken we meer dan ooit tevoren naar manieren om een tikkeltje zuiniger te rijden. Een van de manieren is simpelweg om minder snel over het asfalt de sjezen. Je zit dan echter wel weer langer achter het stuur. Is het die extra tijd waard en kun je er echt flink mee besparen? Verschillende experts delen hun inzichten.

‘Grafiek van de dag’

Martien Visser, lector Energietransitie aan de Hanzehogeschool, deelt op Twitter zijn ‘grafiek van de dag.’ Daarmee wil hij aantonen dat je netto kunt besparen als je in een benzine- of dieselauto 110 km/u rijdt in plaats van 120 km/u. Het gaat volgens de lector om 15 euro per uur extra reistijd. Met nadruk op extra reistijd. Door langzamer te rijden bespaar je dus niet per se 15 euro per uur, maar je ‘verdient’ dit per uur dat je extra rijdt door langzamer te rijden. Volg je het nog? Onder de grafiek geven we je een voorbeeld.

Voorbeeld: 15 tot 22 euro per extra uur besparen

Stel je voor: je moet iedere dag 100 kilometer rijden. Als je dit met een snelheid van 110 kilometer per uur doet in plaats van met 120 kilometer per uur, dan ben je wel iets langer onderweg. Doe je dit meerdere keren per week, dan zit je in totaal ongeveer een uur langer in de auto. En over dit uur dat je langer in de auto zit, bespaar je volgens de berekening van Martien Visser dus ongeveer 15 euro aan brandstof, doordat je langzamer rijdt. Je zou 15 euro besparen per uur extra reistijd door van 120 km/u naar 110 km/u over te schakelen. Wie 120 km/u rijdt in plaats van 130 km/u, kan volgens zijn model zelfs 22 euro aan brandstof per extra uur reistijd besparen! Hoeveel dit in werkelijkheid is, hangt wel weer af van je type auto, en of je in één stuk door kunt rijden of vaak moet remmen.

Snel rijden vraagt meer brandstof

Hoe harder je rijdt, hoe meer brandstof je verbruikt. Dit heeft niet alleen met snelheid te maken, legt hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch uit. Dat komt doordat je bij een hogere snelheid ook te maken krijgt met meer luchtweerstand. “En het wordt nog erger als het koud is”, legt Steinbuch uit aan RTL Nieuws. “Dan is de lucht dikker, zwaarder. Dus als je ’s nachts hard gaat rijden, dan verbruik je nog meer brandstof.” Minder vaak aan de tank staan met deze dure brandstofprijzen? Dan kun je er dus zeker baat bij hebben om langzamer te rijden.

Lees ook: Tanken is duurder dan ooit: hoe kun je brandstof besparen?

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pexels