Dit is waarom deze alledaagse spullen deze kleur hebben

Zebrapad

Een standaard zebrapad bestaat uit witte strepen die over de weg zijn getrokken. Deze witte strepen geven een goed contrast met de donkere weg, waardoor ze vanaf een grotere afstand beter zichtbaar zijn. Automobilisten hebben daardoor voldoende tijd om hun snelheid te verminderen als mensen oversteken. Bovendien zorgen de witte strepen ervoor dat voetgangers niet ‘verdwijnen’ in de achtergrond.

Voetbal

Toen men begon met het maken van voetballen van plastic hadden alle voetballen een witte kleur. Het bedrijf Adidas besloot echter om zwart toe te voegen. Voetballen die wit en zwart waren, waren namelijk veel makkelijker te zien op televisie. In die tijd was er namelijk nog geen kleurentelevisie. 

Wc-papier

Wc-papier heeft een witte kleur, omdat het wordt gebleekt. Als dat niet wordt gedaan, heeft het papier een bruine kleur. Wc-papier is bijna nooit in andere kleuren te vinden, omdat het simpelweg meer geld kost om het wc-papier te verven. Bovendien zou gekleurd papier minder snel uiteenvallen dan wit toiletpapier.

Social media-platforms

Er zijn een paar uitzonderingen, maar veel social media-platforms hebben een blauw icoon. Denk aan Skype, LinkedIn, Twitter, Messenger en Facebook. De kleur blauw wordt geassocieerd met de geest en het verstand wat weer verbonden is met handelingen van communicatie. Ook staat de kleur blauw voor veiligheid en betrouwbaarheid. Social media-bedrijven willen dat mensen zich veilig voelen tijdens het communiceren met anderen. Daarom besloten veel bedrijven om hun icoon blauw te maken.

Pagina 2/2

Lees ook: Slaapexpert onthult na welk tijdstip je geen cafeïne meer moet drinken

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest

Bron: RD, Bright Side | Beeld: Pexels, Pixabay