Personeelstekort bij Belastingdienst heeft nadelige gevolgen

belastingdienst

Honderdduizenden mensen konden de Belastingdienst niet bereiken

Met vragen over schulden, het aanvragen van een betalingsregeling of vragen over toeslagen; de BelastingTelefoon van de Belastingdienst is voor veel mensen een belangrijke bron van informatie om de hulp te krijgen die zij nodig hebben. Maar de afgelopen maanden is deze telefonische informatiedienst onmogelijk te bereiken. Met nadelige gevolgen.

Gemiste gesprekken

Iedereen heeft te maken met de Belastingdienst. En bijna iedereen moet wel eens contact opnemen om iets na te vragen of te regelen met betrekking tot aanslagen, toeslagen of andere belastingzaken. De BelastingTelefoon, de telefonische ‘klantenservice’ van de Belastingdienst, werd de afgelopen maanden 2,6 miljoen keer door mensen gebeld. Van al deze 2,6 miljoen telefoontjes, kon de oproep 900.000 keer niet beantwoord worden. Dit komt naar voren uit cijfers van het NRC genoemd in een artikel van MetroNieuws. Niet alleen werd er niet opgenomen bij de Belastingdienst, in 500.000 van de gevallen werd het telefoontje simpelweg geweigerd omdat de huidige wachtrij te lang zou zijn. Van de mensen die wel in de wachtrij werden geplaatst hing 400.000 uiteindelijk op omdat het te lang duurde. De aanhouders konden rekenen op een wachttijd van gemiddeld vijftien minuten.

Verklaring

Het probleem zou volgens een woordvoerder komen door een personeelstekort. In een artikel van NU.nl wordt aangegeven dat ook de Belastingdienst te maken heeft met de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. Ziekteverzuim zou ook meespelen in de slechte bereikbaarheid. Er zouden zo’n tweehonderd bellers tekort komen om mensen sneller en beter te woord kunnen te staan. Wat dit betekent voor de opkomende drukte in maart met betrekking tot de aangifte inkomsten- of omzetbelasting is nog niet met zekerheid te zeggen. De Belastingdienst probeert mensen diezelfde dag nog terug te bellen, dit lukt in veel van de gevallen ook. Toch is de huidige situatie voor veel bellers een bron van frustratie en kan het voor problemen zorgen met betrekking tot aangiftes, toeslagen en andere vragen waarin de BelastingTelefoon een onmisbare bron van informatie is.

Lees ook: De Belastingdienst doet na 2,5 jaar nog steeds niks met fraudesignalen

Bron: NU.nl, MetroNieuws | Beeld: Unsplash, René Ranisch