De Nierstichting tipt: zo kun je minder zout eten

De Nierstichting deelt 5 tips om je zoutinname te verminderen

De Nierstichting komt met de campagne ‘Dag tegen Zout’. Het doel ervan is om mensen te helpen die wel willen minderen met zout, maar niet goed weten hoe. Uit onderzoek blijkt dat 85 procent van de Nederlanders meer zout binnenkrijgt dan goed voor ze is. De maximaal aanbevolen hoeveelheid is zes gram per dag.

Te veel zout kan de nieren onherstelbaar beschadigen.

Dag tegen Zout

Volgens Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting, is de campagne hard nodig, want het gros van de Nederlanders gebruikt nog altijd meer zout dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van zes gram per dag. ”Slechts 20 procent is zich hiervan bewust. Dat komt grotendeels omdat zout verwerkt is in veel alledaagse producten.” De campagne moet mensen helpen om patronen te doorbreken en geeft hen ‘gereedschap’ om een gezonde keuze te maken.

Tips om zoutgebruik te minderen

De Nierstichting geeft een vijftal tips om zoutgebruik te verminderen:

1. Broodproducten

Wij Nederlanders zijn gek op brood en eten het vaak als ontbijt of lunch. Hoewel brood op zich best gezond is, bevat het over het algemeen vrij veel zout. Vervang je boterham daarom bijvoorbeeld eens door een zelfgemaakte salade met zoutloze noten. Een kant-en-klare salade is een minder goed idee, want deze bevat vaak veel zout. Vergis je daarnaast ook niet in het brood van de bakker. Daarin zit namelijk niet meer of minder zout dan in een brood uit de supermarkt. Wil je wel brood blijven eten, kies dan voor zoutarm brood. Dit is zowel bij de bakker, als in de supermarkt verkrijgbaar.

2. Beleg

Kaas en vleeswaren zijn een populair broodbeleg, maar hierin zit vaak vrij veel zout. Je kunt je zoutinname beperken door bijvoorbeeld een dubbele boterham te beleggen. Zo eet je beleg voor één boterham op twee boterhammen. Houd hierbij wel de eerste tip in je achterhoofd, anders verdubbelt de boterham de zoutinname weer. Probeer vlees eens te vervangen door een ei, dat je kunt bestrooien met peper of tuinkruiden. Kaas kun je het beste zelf schaven. Een voorverpakte plak kaas weegt namelijk meer dan een zelfgeschaafde plak. Koken met ricotta is ook een goede optie, want deze kaassoort bevat minder zout.

3. Zuivel

Een dagelijkse portie zuivel is niet per se slecht, want het bevat de belangrijke voedingsstof calcium. Te veel zuivel kan echter wel leiden tot een verhoogde zoutinname. Zuivel bevat van nature namelijk een beetje zout. Een deel van de zuivelproducten kun je makkelijk vervangen door zoutloze producten als verse vruchtensmoothies of -salades.

4. Vlees, vis, kip en vegetarisch

Bij vlees, vis, kip en vleesvervangers is de marinade vaak de boosdoener. Je kunt je zoutinname verminderen door je vlees, vis of kip dus zelf met olie en specerijen (zonder zout) te marineren. Vleesvervangers als vegetarische burgers, schijven of worstjes bevatten daarnaast vaak veel zout. Ongezouten noten, eieren of verse peulvruchten zijn goede zoutarme vleesvervangers. Ben je gek op vis? Koop dan verse vis. Bewerkte vis als gerookte zalm, bevat vaak veel zout.

5. Sauzen

Het barbecueseizoen is in aantocht en bij een goede barbecue mogen sausjes natuurlijk niet ontbreken. Helaas zit er in die overheerlijke en romige kant-en-klaarsauzen veel zout. Gelukkig kun je dit eenvoudig oplossen door je eigen sausjes te bereiden. Met yoghurt, knoflook, citroensap en peper maak je eenvoudig een overheerlijke zoutvrije knoflooksaus. Houd je meer van tzatziki? Voeg komkommer, peterselie en dille toe en klaar is Kees! Ook balsamicodressing is heel makkelijk zelf te maken: meng hiervoor twee eetlepels olie en een eetlepel balsamicoazijn en de dressing kan meteen over de salade.

Benieuwd hoeveel zout jij binnenkrijgt? Test het hier.

Lees ook: Deze 12 gewoontes zorgen ervoor dat je vermoeid blijft

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Linda, Nierstichting | Beeld: Unsplash