Aha: dit gaat rekeningrijden je straks ongeveer kosten

kilometerheffing

Zoveel zijn Nederlanders straks gemiddeld per jaar kwijt

Er is inmiddels een grote kans dat we in 2030 per gereden kilometer gaan betalen. Op basis van een eerste berekening kunnen we nu een schatting geven van wat dat ongeveer gaat kosten.

Variabele kosten

In het jaar 2030 komt de huidige motorrijtuigenbelasting te vervallen. In plaats daarvan gaan we werken met een kilometerheffing. Je betaalt dan een bedrag dat afhangt van het aantal kilometers dat je dat jaar hebt gereden. In plaats van een vast bedrag zal er dus sprake zijn van variabele kosten. VVD-minister Harbers vindt dat een eerlijker systeem. “In het dagelijks leven betaal je ook voor wat je gebruikt. Denk aan je boodschappen en je kleding. Automobilisten betalen straks niet meer voor het bezit van hun auto, maar voor het gebruik ervan”, zei hij tegen het AD.

Vast bedrag per kilometer

Een eerste berekening van het NRC geeft nu weer wat kilometerheffing voor onze portemonnees gaat betekenen. De kilometerheffing zou ongeveer 4 cent per kilometer gaan kosten (berekend door de wegenbelastinginkomsten te delen door het aantal gereden kilometers).  Met de kilometerheffing komt hetzelfde binnen als met de motorrijtuigenbelasting, omdat het ‘budgetneutraal’ wordt ingevoerd. Vorig jaar kwam er zo’n 4 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting binnen en reden Nederlanders 103,4 miljard kilometer. Afgerond kom je daarmee op een bedrag van 4 cent per kilometer uit.

Gemiddeld bedrag

Gemiddeld zullen Nederlanders 424 euro per jaar aan kilometerheffing betalen, omdat een gemiddelde Nederlandse personenauto 10.600 kilometer per jaar rijdt. Het getal loopt dus op wanneer je meer kilometers maakt. Rijd je bijvoorbeeld gemiddeld 30.000 kilometer per jaar, dan zul je 1200 euro aan kilometerheffing kwijt zijn. In wat voor auto je rijdt, maakt voor het plan van de kilometerheffing niet uit. Het is nu nog zo dat je over het algemeen voordeliger uit bent als je een benzineauto rijdt in plaats van een diesel, maar straks is dat van de baan.

Wel verwachten ingewijden dat er op een bepaald moment een uitstootcomponent komt. Dat houdt in dat eigenaren van oudere auto’s met brandstofmotoren duurder uit zullen zijn dan mensen die in een emissievrije auto rijden.

Lees ook: RIVM: 320.000 gezonde levensjaren verloren door uitstel van zorg in coronatijd

Bron: AD | Beeld: Unsplash, CHUTTERSNAP